FM rekryteringskampanj, signalmekaniker 2020
Fordonen står uppställda för att åka i väg på ett uppdrag.
Det enda som kvarstår är att kontrollera radioapparaterna för sambandet.
...
FM rekryteringskampanj, signalmekaniker 2020
Fordonen står uppställda för att åka i väg på ett uppdrag.
Det enda som kvarstår är att kontrollera radioapparaterna för sambandet.
Den första och andra bilen är okej, men i den tredje bilen får ingen kontakt via radion. Eftersom ni inte få lämna basen utan fungerande samband måste problemet åtgärdas omedelbart.
Som signalmekaniker hamnar den uppgiften på ditt bord.
Du greppar verktygsväskan och skyndar till fordonet för att lösa problemet på plats, och efter en kort stunds felsökning hittar du en trasig kabel till radion.
Du åtgärdar felet och ni kan påbörja uppdraget.
Hur gick signalmekanikerutbildningen till ?
Utdrag ur FHT Signalmekanikerutbildning i armén/Sven Bertilsson
Det första som hände vid den första verkstadslektionen var att varje elev fick ett verktygsfodral. I detta fanns tänger, skruvmejslar, trimverktyg, krokodilklämmor mm, i stort sett allt som behövdes under lektionerna i verkstadstjänst.
Verkstadsutbildningen började sedan med lödutbildning. Hur den gick till under den första tiden vet jag inte, men 1955 då jag började på SignS fick varje elev ut en platta försedd med lödstift, en bunt med trådar av olika slag, såsom enledare, flerledare och litstråd. Smala lödstänger, ej lödtråd, och en flaska hartslösning som flussmedel. En platta, som visade hur det färdiga arbetet skulle se ut, delades på flera elever. Litstråden, t ex, skulle först rengöras från sin linneisolering som brändes bort. Sedan skulle tråden doppas i sprit. Den slutliga kabeldragningen skulle sedan sys till en kabelstam. Det hela var en nyttig utbildning. Men varför fick vi inte använda lödtenn? Troligen var det en kvarleva från den äldsta signalmekanikerutbildningen då hartsfyllt lödtenn ännu ej fanns.
About the object
about
FM rekryteringskampanj, signalmekaniker 2020
Fordonen står uppställda för att åka i väg på ett uppdrag.
Det enda som kvarstår är att kontrollera radioapparaterna för sambandet.
Den första och andra bilen är okej, men i den tredje bilen får ingen kontakt via radion. Eftersom ni inte få lämna basen utan fungerande samband måste...
FM rekryteringskampanj, signalmekaniker 2020
Fordonen står uppställda för att åka i väg på ett uppdrag.
Det enda som kvarstår är att kontrollera radioapparaterna för sambandet.
Den första och andra bilen är okej, men i den tredje bilen får ingen kontakt via radion. Eftersom ni inte få lämna basen utan fungerande samband måste problemet åtgärdas omedelbart.
Som signalmekaniker hamnar den uppgiften på ditt bord.
Du greppar verktygsväskan och skyndar till fordonet för att lösa problemet på plats, och efter en kort stunds felsökning hittar du en trasig kabel till radion.
Du åtgärdar felet och ni kan påbörja uppdraget.
Hur gick signalmekanikerutbildningen till ?
Utdrag ur FHT Signalmekanikerutbildning i armén/Sven Bertilsson
Det första som hände vid den första verkstadslektionen var att varje elev fick ett verktygsfodral. I detta fanns tänger, skruvmejslar, trimverktyg, krokodilklämmor mm, i stort sett allt som behövdes under lektionerna i verkstadstjänst.
Verkstadsutbildningen började sedan med lödutbildning. Hur den gick till under den första tiden vet jag inte, men 1955 då jag började på SignS fick varje elev ut en platta försedd med lödstift, en bunt med trådar av olika slag, såsom enledare, flerledare och litstråd. Smala lödstänger, ej lödtråd, och en flaska hartslösning som flussmedel. En platta, som visade hur det färdiga arbetet skulle se ut, delades på flera elever. Litstråden, t ex, skulle först rengöras från sin linneisolering som brändes bort. Sedan skulle tråden doppas i sprit. Den slutliga kabeldragningen skulle sedan sys till en kabelstam. Det hela var en nyttig utbildning. Men varför fick vi inte använda lödtenn? Troligen var det en kvarleva från den äldsta signalmekanikerutbildningen då hartsfyllt lödtenn ännu ej fanns.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».