History
-
-
Under senare delen 1900-talet har allt fler varor som marknadsförs till barn börjat synas i dagligvaruhandeln. Barnen tilltalas direkt på varornas förpackningar, som en tydligt definierad konsumentgrupp, och behandlas därmed som självständiga och kompetenta konsumenter i den kommersiella retoriken. Tidigare, under 1900-talets förra hälft, riktades reklam för varor ämnade åt barn snarare till föräldrarna, som ställföreträdare för barns intressen. Flingpaket utgör ett tydligt exempel på hur barn adresseras som konsumenter på 2000-talets dagligvarumarknad, genom visuella markörer och koder som används i marknadsföringen. Formspråk och tilltal säger i sin tur något om samtidens normer och ideal kring barn, barndom och konsumtion som produceras och reproduceras i vardagens kommersiella miljöer.
Flingpaketet ingår i en större samling förpackningar som analyserats i samband med ett forskningsprojekt om butikens, förpackningarnas och varuhandelns historia, se ”Coco Pops, Kalaspuffar och leksaker. En visuell analys av barntilltalet på flingpaketen" i Burkar, påsar och paket. Förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer (Nordiska museet 2010). Den visades även i utställningen "Burkar, påsar och paket" under september 2010 till april 2011.
/Ulrika Torell 2016-03-07
-
Produktion - 2006
- Tillverkare Kellogg´s säker
-
Accession - November 7, 2012 (Förvärvslista)
- Givare till museet Sparrman, Anna
- Givare, ort Sverige Östergötland Östergötland Linköping
-
Downloads
- File attachments Arbetsbild 2016-03-07 ULTO Frosties förpackning 3103303
Classification
References
-
- Litteraturreferenser Sparrman, A., ”Coco Pops, Kalaspuffar och leksaker. En visuell analys av barntilltalet på flingpaketen". I: Torell, U, Qvarsell, R, Lee, J. (Red.) (2010) Burkar, påsar och paket. Förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer (s. 209-233). Stockholm: Nordiska museets förl.
License information
Metadata
- Identifier NM.0334154
- Part of collection Nordiska museets föremål
- Owner of collection Nordiska museet
- Institution Nordiska museet
- Date published March 28, 2020
- Date updated March 28, 2024
- DIMU-CODE 021028559280
- UUID c2b6550d-7931-4a67-b500-eff702d01aad
- Tags