History
-
- Utbudet av måltidsersättningar på den svenska marknaden har ökat markant under 2000-talet, vilket speglar människors problematiska förhållande till mat, ätande, kropp och konsumtion i samtiden. Varorna är exempel hur konsumenter och marknader hanterar en situation av livsmedelsöverflöd och stora utbud av näringsrik kost. I Sverige har andelen personer med övervikt eller fetma succesivt ökat under 1900-talets andra hälft och 2000-talets början. Ökningen tog fart i början av 1990-talet och 2012 var hälften av alla män och drygt en tredjedel av alla kvinnor i åldrarna 16–84 överviktiga eller feta. Studier visar att drygt hälften av den vuxna befolkningen har försökt att gå ner i vikt eller planerar att göra det. Under samma tid har varor och tjänster för viktminskning ökat kraftigt. Itrims verksamhet är ett exempel vid sidan av Viktväktarna, GIViktkoll, Cambridgekuren och Extravaganza. Den stadigt framväxande branschen för så kallade förbättringsteknologier i form av varor och tjänster för kroppsmodifiering är ett påtagligt samtidsfenomen såväl i Sverige som i resten av västvärlden.
Produktion: 2012
- TillverkareItrim
Användning: 2012
- BrukareHöök, Lena Kättström
Accession: November 7, 2012 (Förvärvslista)
- Givare till museetHöök, Lena Kättström
- Givare, ortSverige Stockholm Stockholm Stockholm
Classification
References
-
- LitteraturreferenserHemmingsson, E. [2008?] Itrims faktabok. Mat, motion, motivation. [okänd ort] Itrim.
License information
Metadata
- IdentifierNM.0334173
- Part of collectionNordiska museets föremål
- Owner of collectionNordiska museet
- InstitutionNordiska museet
- Date publishedMay 12, 2020
- Date updatedMarch 28, 2024
- DIMU-CODE021028597872
- UUID59c6ad72-98c7-4dab-a7f5-2393d5446b33
- Tags