1
6
100
Dopfuntscuppa, kalkformad, i fyra delar. Huggna reliefer i form av figurer med fylliga, rundade kroppsvolymer mot en släthuggen bakgrund. Centralt motiv är Kristi dop. Till vänster om Kristus står Johannes Döparen och håller i om katekumenens arm och en kvist eller bok i andra handen. I nära anslutning finns en örnliknande fågel och en ängel. två stridsscener dels mellan en beväpnad man til fots och en drake, dels mellan en ryttare och en kentaur. Cuppan kan eventuellt ha tillverkats av Mäster Othelric. Se: Dahlberg Markus, Skaratraktens kyrkor under äldre medeltid, Västervik 1998.
Photo: Västergötlands museum
Dopfuntscuppa, kalkformad, i fyra delar. Huggna reliefer i form av figurer med fylliga, rundade kroppsvolymer mot en släthuggen bakgrund. Centralt motiv är Kristi dop. Till vänster om Kristus står Johannes Döparen och håller i om katekumenens arm och en kvist eller bok i andra handen. I nära anslutning finns en örnliknande fågel och en ängel. två stridsscener dels mellan en beväpnad man til fots och en drake, dels mellan en ryttare och en kentaur. Cuppan kan eventuellt ha tillverkats av Mäster Othelric. Se: Dahlberg Markus, Skaratraktens kyrkor under äldre medeltid, Västervik 1998.
Photo: Västergötlands museum
Dopfuntscuppa, kalkformad, i fyra delar. Huggna reliefer i form av figurer med fylliga, rundade kroppsvolymer mot en släthuggen bakgrund. Centralt motiv är Kristi dop. Till vänster om Kristus står Johannes Döparen och håller i om katekumenens arm och en kvist eller bok i andra handen. I nära anslutning finns en örnliknande fågel och en ängel. två stridsscener dels mellan en beväpnad man til fots och en drake, dels mellan en ryttare och en kentaur. Cuppan kan eventuellt ha tillverkats av Mäster Othelric. Se: Dahlberg Markus, Skaratraktens kyrkor under äldre medeltid, Västervik 1998.
Photo: Västergötlands museum
Dopfuntscuppa, kalkformad, i fyra delar. Huggna reliefer i form av figurer med fylliga, rundade kroppsvolymer mot en släthuggen bakgrund. Centralt motiv är Kristi dop. Till vänster om Kristus står Johannes Döparen och håller i om katekumenens arm och en kvist eller bok i andra handen. I nära anslutning finns en örnliknande fågel och en ängel. två stridsscener dels mellan en beväpnad man til fots och en drake, dels mellan en ryttare och en kentaur. Cuppan kan eventuellt ha tillverkats av Mäster Othelric. Se: Dahlberg Markus, Skaratraktens kyrkor under äldre medeltid, Västervik 1998.
Photo: Västergötlands museum
Dopfuntscuppa, kalkformad, i fyra delar. Huggna reliefer i form av figurer med fylliga, rundade kroppsvolymer mot en släthuggen bakgrund. Centralt motiv är Kristi dop. Till vänster om Kristus står Johannes Döparen och håller i om katekumenens arm och en kvist eller bok i andra handen. I nära anslutning finns en örnliknande fågel och en ängel. två stridsscener dels mellan en beväpnad man til fots och en drake, dels mellan en ryttare och en kentaur. Cuppan kan eventuellt ha tillverkats av Mäster Othelric. Se: Dahlberg Markus, Skaratraktens kyrkor under äldre medeltid, Västervik 1998.
Photo: Västergötlands museum
Dopfuntscuppa, kalkformad, i fyra delar. Huggna reliefer i form av figurer med fylliga, rundade kroppsvolymer mot en släthuggen bakgrund. Centralt motiv är Kristi dop. Till vänster om Kristus står Johannes Döparen och håller i om katekumenens arm och en kvist eller bok i andra handen. I nära anslutning finns en örnliknande fågel och en ängel. två stridsscener dels mellan en beväpnad man til fots och en drake, dels mellan en ryttare och en kentaur. Cuppan kan eventuellt ha tillverkats av Mäster Othelric. Se: Dahlberg Markus, Skaratraktens kyrkor under äldre medeltid, Västervik 1998.
Photo: Västergötlands museum
Accept license and download photo