1
3
100
Räknestav av obehandlad furu med påklistrat ljust papper med svart numrerat tryck. Text: Hagströms Räknestafvar, Trelleborg. Produktionen av Hagströms räknestavar kom igång på 1880-talet. Räknestavar var ett matematiskt skolverktyg som började användas i de statliga skolorna under tidigt 1900-tal. År 1900 kom en ny läroplan (normalplan) där lektionerna skulle åskådliggöras för eleverna för att de skulle förstå bättre. Detta gjorde att räknestavar, skolplanscher, stora kartor och den svarta tavlan blev viktiga skolredskap. (Bild nummer tre är EM05222:9)
Photo: Enköpings museum
Räknestav av obehandlad furu med påklistrat ljust papper med svart numrerat tryck. Text: Hagströms Räknestafvar, Trelleborg. Produktionen av Hagströms räknestavar kom igång på 1880-talet. Räknestavar var ett matematiskt skolverktyg som började användas i de statliga skolorna under tidigt 1900-tal. År 1900 kom en ny läroplan (normalplan) där lektionerna skulle åskådliggöras för eleverna för att de skulle förstå bättre. Detta gjorde att räknestavar, skolplanscher, stora kartor och den svarta tavlan blev viktiga skolredskap. (Bild nummer tre är EM05222:9)
Photo: Enköpings museum
Räknestav av obehandlad furu med påklistrat ljust papper med svart numrerat tryck. Text: Hagströms Räknestafvar, Trelleborg. Produktionen av Hagströms räknestavar kom igång på 1880-talet. Räknestavar var ett matematiskt skolverktyg som började användas i de statliga skolorna under tidigt 1900-tal. År 1900 kom en ny läroplan (normalplan) där lektionerna skulle åskådliggöras för eleverna för att de skulle förstå bättre. Detta gjorde att räknestavar, skolplanscher, stora kartor och den svarta tavlan blev viktiga skolredskap. (Bild nummer tre är EM05222:9)
Photo: Enköpings museum
Accept license and download photo