History
-
På montagetågets vagnar finns en 1,5 meter bred gångbrygga monterad 4,5 meter över rälsens överkant ”rök”. Det var en bekväm arbetshöjd vid arbete med kontakttråden, som var belägen 5,6 meter över rök. Montagetåget var 70 meter långt för att man skulle nå ett helt 60 meters spann vid justeringen och bärtrådsupphängningen. Trådtrummorna var fastspända i trumbockar med broms, placerade i trumvagnen främst i tåget. Därifrån lyftes tråden med hjälp av en kolonn med utkörningshjul till den höjd den skulle monteras på. Från verkstadsvagnens sidobryggor kunde montören bekvämt nå att montera detaljer i kontaktledningsstolpen. Bärtrådarna passades in med hjälp av stålmåttbandet som låg på tågets tak. När tråden för hjälpkraftledningen monterades, användes en anordning som lyfte tråden upp över konsolerna för hjälpkraftledningen. Montagetåget var bemannat med lokförare och åtta montörer. Om montaget skulle utföras på spänningsförande linjer ingick även elsäkerhetspersonal. Modellen har ett batterilok littera Öc som dragkraft. Batterierna kunde laddas när loket stod under en spänningsförande kontaktledning.
Samhör med: Jvm 6056, Jvm 8819, Jvm 12173-12178
Produktion
- TillverkareSJ:s Elektrotekniska Byrå, Ebr
Användning
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm12175-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedOctober 22, 2020
- Date updatedFebruary 26, 2022
- DIMU-CODE021028798809
- UUIDc7882527-bb46-4f24-b4b2-3d87abffdfc2
- Tags