• Lavetthjul av ekträ. Hjulaxelns diameter är 13 cm.
Lavetten var den rörliga ställning på en kanon som eldröret vilade i. Den bestod av sidor, botten, axlar och fyra mindre hjul. Lavetten drogs bakåt över däck vid laddning och framåt för att sikta och skjuta. Taljor och rep var fästade i kanonen. Grova rep fångade upp rekylen och tunna rep halade fram den till kanonporten.

Anmärkning:
Lavetthjul. Består av ett kraftigt runt och platt trästycke med ett genomgående hål/hjulaxel. Spår/infattningar på respektive sida. Hålets/hjulaxelns diam 130 mm.

Funktion:
Lavett; om ett eldrörs hela underlag bestående av axel med två hjul jämte lavettsidor, fältlavett, bakvagn (Svenska akademins ordbok).

Lavetten är den konstruktion (även kallad fyrarullalåda och skeppslåda) av trä som kanonen låg på. Den består av två sidostycken, ett tvärstycke (kolv) mellan dessa, en botten, två hjulaxlar samt fyra hjul. Vidare fanns det järnbeslag på lavetten, som manövrerades med block och talja samt spakar. I stort sett samma typ av lavetter användes på fartyg från 1500- till 1800-talet.

Lavetthjulet fotograferat av SVK. Färgdia före konservering: A 99-5:30-35. Färgdia efter konservering: A 02-33:14-15

För mer information om den marinarkeologiska undersökningen av fregatten Fredricus, se UM28888:126.

Litt: Stiftelsen Västsvensk Konservatorsateljé. Årsskrift 1998, nr 10. s. 6-20.
Marinarkeologisk Tidskrift 2/2000
Marinarkeologisk Tidskrift 3-4/2000
Marstrands hamn. Arkeologi i Marstrands hamn 1, Arkeologisk utredning, Marstrands socken, Kungälvs kommun. Bohusläns museum rapport 2006:17.
Fartygslämningar och stadslager. Arkeologi i Marstrands hamn 2. Arkeologisk förundersökning, Marstrand 32, Marstrands socken, Kungälvs kommun. Bohusläns museum rapport 2006:19.

Läs den marinarkeologiska undersökningen av Fregatten Fredricus och hamnkulturlagren på Marstrand på Bohusläns museums hemsida.
    Photo: Bohusläns museum
  • Lavetthjul av ekträ. Hjulaxelns diameter är 13 cm.
Lavetten var den rörliga ställning på en kanon som eldröret vilade i. Den bestod av sidor, botten, axlar och fyra mindre hjul. Lavetten drogs bakåt över däck vid laddning och framåt för att sikta och skjuta. Taljor och rep var fästade i kanonen. Grova rep fångade upp rekylen och tunna rep halade fram den till kanonporten.

Anmärkning:
Lavetthjul. Består av ett kraftigt runt och platt trästycke med ett genomgående hål/hjulaxel. Spår/infattningar på respektive sida. Hålets/hjulaxelns diam 130 mm.

Funktion:
Lavett; om ett eldrörs hela underlag bestående av axel med två hjul jämte lavettsidor, fältlavett, bakvagn (Svenska akademins ordbok).

Lavetten är den konstruktion (även kallad fyrarullalåda och skeppslåda) av trä som kanonen låg på. Den består av två sidostycken, ett tvärstycke (kolv) mellan dessa, en botten, två hjulaxlar samt fyra hjul. Vidare fanns det järnbeslag på lavetten, som manövrerades med block och talja samt spakar. I stort sett samma typ av lavetter användes på fartyg från 1500- till 1800-talet.

Lavetthjulet fotograferat av SVK. Färgdia före konservering: A 99-5:30-35. Färgdia efter konservering: A 02-33:14-15

För mer information om den marinarkeologiska undersökningen av fregatten Fredricus, se UM28888:126.

Litt: Stiftelsen Västsvensk Konservatorsateljé. Årsskrift 1998, nr 10. s. 6-20.
Marinarkeologisk Tidskrift 2/2000
Marinarkeologisk Tidskrift 3-4/2000
Marstrands hamn. Arkeologi i Marstrands hamn 1, Arkeologisk utredning, Marstrands socken, Kungälvs kommun. Bohusläns museum rapport 2006:17.
Fartygslämningar och stadslager. Arkeologi i Marstrands hamn 2. Arkeologisk förundersökning, Marstrand 32, Marstrands socken, Kungälvs kommun. Bohusläns museum rapport 2006:19.

Läs den marinarkeologiska undersökningen av Fregatten Fredricus och hamnkulturlagren på Marstrand på Bohusläns museums hemsida.
    Photo: Bohusläns museum
  • Lavetthjul av ekträ. Hjulaxelns diameter är 13 cm.
Lavetten var den rörliga ställning på en kanon som eldröret vilade i. Den bestod av sidor, botten, axlar och fyra mindre hjul. Lavetten drogs bakåt över däck vid laddning och framåt för att sikta och skjuta. Taljor och rep var fästade i kanonen. Grova rep fångade upp rekylen och tunna rep halade fram den till kanonporten.

Anmärkning:
Lavetthjul. Består av ett kraftigt runt och platt trästycke med ett genomgående hål/hjulaxel. Spår/infattningar på respektive sida. Hålets/hjulaxelns diam 130 mm.

Funktion:
Lavett; om ett eldrörs hela underlag bestående av axel med två hjul jämte lavettsidor, fältlavett, bakvagn (Svenska akademins ordbok).

Lavetten är den konstruktion (även kallad fyrarullalåda och skeppslåda) av trä som kanonen låg på. Den består av två sidostycken, ett tvärstycke (kolv) mellan dessa, en botten, två hjulaxlar samt fyra hjul. Vidare fanns det järnbeslag på lavetten, som manövrerades med block och talja samt spakar. I stort sett samma typ av lavetter användes på fartyg från 1500- till 1800-talet.

Lavetthjulet fotograferat av SVK. Färgdia före konservering: A 99-5:30-35. Färgdia efter konservering: A 02-33:14-15

För mer information om den marinarkeologiska undersökningen av fregatten Fredricus, se UM28888:126.

Litt: Stiftelsen Västsvensk Konservatorsateljé. Årsskrift 1998, nr 10. s. 6-20.
Marinarkeologisk Tidskrift 2/2000
Marinarkeologisk Tidskrift 3-4/2000
Marstrands hamn. Arkeologi i Marstrands hamn 1, Arkeologisk utredning, Marstrands socken, Kungälvs kommun. Bohusläns museum rapport 2006:17.
Fartygslämningar och stadslager. Arkeologi i Marstrands hamn 2. Arkeologisk förundersökning, Marstrand 32, Marstrands socken, Kungälvs kommun. Bohusläns museum rapport 2006:19.

Läs den marinarkeologiska undersökningen av Fregatten Fredricus och hamnkulturlagren på Marstrand på Bohusläns museums hemsida.
    Photo: Bohusläns museum

Hjul

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to