1
3
100
En för hela artilleriets utveckling viktig pjäs tillfördes från 1880-talet. Det var en av de första SnabbSkjutande modellerna, betecknad i kortform ”S S” kanon eftersom försedd med patronerad ammunition och stod stilla vid eldgivning som då var helt nytt. Anordning för halvautomatik fanns som innebar att tomhylsan automatiskt kastades ut efter ett skott vilket gjorda att det gick snabbt att ladda med nästa skott. Dessutom tillfördes att mekanismen automatiskt stängdes efter laddning med ny patron. Den fanns i många varianter i försvaret av 57 mm kanoner och totalt tillverkades minst 400 st. Kanske till och med att blev det så att man överdrev eldhastighetens betydelse och lite glömde att verkan inte var särskilt stor för en så klen kaliber. För kalibern 57 mm utvecklades efterhand många nya kanoner och lavett-typer: för pansartorn, för kaponjärer i fästningsvallgravar, för kasematter samt vallavett med sköld som museet visar här. Även varianter fanns för fartyg samt genom kustartilleriet för många skansar i kustförsvaret. Under senare tid, från ca 1930, tillfördes i stort antal helt andra typ- och ammunitionsvarianter vilka inte behandlas här, främst för fartyg, stridsfordon, pansarvärnskanoner och luftvärn. En kanontyp för flygplan! Fram till nya bestämmelser 1942 var beteckningen för de flesta typerna 6 cm kanoner. Detta ändrades från den tidpunkten genom att alla kalibrar under 6 cm skulle vara angivna i mm. Kalibern 57 mm kommer från en 1800-talskoppling till för oss då aktuella internationella kanontyper. VIKT 1116 kg ELDRÖR vertikalkil, 26 kaliber långt SKOTTVIDD 5,5 km (nådde från högt beläget fästningstorn 7 km, exempel Vaberget) AMMUNITION vanligast spränggranat men även bland annat pansarprojektil
Photo: Artillerimuseet
En för hela artilleriets utveckling viktig pjäs tillfördes från 1880-talet. Det var en av de första SnabbSkjutande modellerna, betecknad i kortform ”S S” kanon eftersom försedd med patronerad ammunition och stod stilla vid eldgivning som då var helt nytt. Anordning för halvautomatik fanns som innebar att tomhylsan automatiskt kastades ut efter ett skott vilket gjorda att det gick snabbt att ladda med nästa skott. Dessutom tillfördes att mekanismen automatiskt stängdes efter laddning med ny patron. Den fanns i många varianter i försvaret av 57 mm kanoner och totalt tillverkades minst 400 st. Kanske till och med att blev det så att man överdrev eldhastighetens betydelse och lite glömde att verkan inte var särskilt stor för en så klen kaliber. För kalibern 57 mm utvecklades efterhand många nya kanoner och lavett-typer: för pansartorn, för kaponjärer i fästningsvallgravar, för kasematter samt vallavett med sköld som museet visar här. Även varianter fanns för fartyg samt genom kustartilleriet för många skansar i kustförsvaret. Under senare tid, från ca 1930, tillfördes i stort antal helt andra typ- och ammunitionsvarianter vilka inte behandlas här, främst för fartyg, stridsfordon, pansarvärnskanoner och luftvärn. En kanontyp för flygplan! Fram till nya bestämmelser 1942 var beteckningen för de flesta typerna 6 cm kanoner. Detta ändrades från den tidpunkten genom att alla kalibrar under 6 cm skulle vara angivna i mm. Kalibern 57 mm kommer från en 1800-talskoppling till för oss då aktuella internationella kanontyper. VIKT 1116 kg ELDRÖR vertikalkil, 26 kaliber långt SKOTTVIDD 5,5 km (nådde från högt beläget fästningstorn 7 km, exempel Vaberget) AMMUNITION vanligast spränggranat men även bland annat pansarprojektil
Photo: Artillerimuseet
En för hela artilleriets utveckling viktig pjäs tillfördes från 1880-talet. Det var en av de första SnabbSkjutande modellerna, betecknad i kortform ”S S” kanon eftersom försedd med patronerad ammunition och stod stilla vid eldgivning som då var helt nytt. Anordning för halvautomatik fanns som innebar att tomhylsan automatiskt kastades ut efter ett skott vilket gjorda att det gick snabbt att ladda med nästa skott. Dessutom tillfördes att mekanismen automatiskt stängdes efter laddning med ny patron. Den fanns i många varianter i försvaret av 57 mm kanoner och totalt tillverkades minst 400 st. Kanske till och med att blev det så att man överdrev eldhastighetens betydelse och lite glömde att verkan inte var särskilt stor för en så klen kaliber. För kalibern 57 mm utvecklades efterhand många nya kanoner och lavett-typer: för pansartorn, för kaponjärer i fästningsvallgravar, för kasematter samt vallavett med sköld som museet visar här. Även varianter fanns för fartyg samt genom kustartilleriet för många skansar i kustförsvaret. Under senare tid, från ca 1930, tillfördes i stort antal helt andra typ- och ammunitionsvarianter vilka inte behandlas här, främst för fartyg, stridsfordon, pansarvärnskanoner och luftvärn. En kanontyp för flygplan! Fram till nya bestämmelser 1942 var beteckningen för de flesta typerna 6 cm kanoner. Detta ändrades från den tidpunkten genom att alla kalibrar under 6 cm skulle vara angivna i mm. Kalibern 57 mm kommer från en 1800-talskoppling till för oss då aktuella internationella kanontyper. VIKT 1116 kg ELDRÖR vertikalkil, 26 kaliber långt SKOTTVIDD 5,5 km (nådde från högt beläget fästningstorn 7 km, exempel Vaberget) AMMUNITION vanligast spränggranat men även bland annat pansarprojektil
Photo: Artillerimuseet
Accept license and download photo