1
4
100
Denna kärr/vagn-typ var standard inom det hästdragna artilleriet. Konstruktionen är mycket smart för användning i terräng och skog samt uppbyggd bakifrån så lågt som möjligt för att underlätta lastning och för att få stort utrymme. Framaxeln är upphängd så att det går lätt att svänga. Den höga sittplatsen är en låda som utnyttjas för förvaring . Den första modellen kom redan ca 1910. En stor mängd nya och uppgraderade tillfördes inför andra världskriget. En del fick också hjulen bytta till gummihjul.
Photo: Artillerimuseet
Denna kärr/vagn-typ var standard inom det hästdragna artilleriet. Konstruktionen är mycket smart för användning i terräng och skog samt uppbyggd bakifrån så lågt som möjligt för att underlätta lastning och för att få stort utrymme. Framaxeln är upphängd så att det går lätt att svänga. Den höga sittplatsen är en låda som utnyttjas för förvaring . Den första modellen kom redan ca 1910. En stor mängd nya och uppgraderade tillfördes inför andra världskriget. En del fick också hjulen bytta till gummihjul.
Photo: Artillerimuseet
Denna kärr/vagn-typ var standard inom det hästdragna artilleriet. Konstruktionen är mycket smart för användning i terräng och skog samt uppbyggd bakifrån så lågt som möjligt för att underlätta lastning och för att få stort utrymme. Framaxeln är upphängd så att det går lätt att svänga. Den höga sittplatsen är en låda som utnyttjas för förvaring . Den första modellen kom redan ca 1910. En stor mängd nya och uppgraderade tillfördes inför andra världskriget. En del fick också hjulen bytta till gummihjul.
Photo: Artillerimuseet
Denna kärr/vagn-typ var standard inom det hästdragna artilleriet. Konstruktionen är mycket smart för användning i terräng och skog samt uppbyggd bakifrån så lågt som möjligt för att underlätta lastning och för att få stort utrymme. Framaxeln är upphängd så att det går lätt att svänga. Den höga sittplatsen är en låda som utnyttjas för förvaring . Den första modellen kom redan ca 1910. En stor mängd nya och uppgraderade tillfördes inför andra världskriget. En del fick också hjulen bytta till gummihjul.
Photo: Artillerimuseet
Accept license and download photo