Prins Eugen (1865-1947) var prins av Sverige 1905-1947, prins av Sverige och Norge 1865-1905, hertig av Närke, stafflikonstnär och konsthantverkare. Han var son till Oscar II.
About the object
about
Prins Eugen (1865-1947) var prins av Sverige 1905-1947, prins av Sverige och Norge 1865-1905, hertig av Närke, stafflikonstnär och konsthantverkare. Han var son till Oscar II.
Eugen, 1865-1947, svensk prins, hertig av Närke, landskapsmålare och konstmecenat, son till Oskar II. Parallellt med de militära och representativa uppdrag han ålades som prins arbetade Eugen hela livet som konstnär. Han var 1885-86 elev till Wilhelm von Gegerfelt och 1887-89 till bl.a. Puvis de Chavannes i Paris. Efter att först ha målat naturalistiska bilder som Våren (1891) kom Eugen alltmer att med sammanfattande form tolka känslor och stämningar, som i Skogen (1892) eller Det gamla slottet (1893). Han utförde en rad offentliga verk, t.ex. altarmålning i Kiruna kyrka och freskomålningar i Stockholms stadshus. De sistnämnda visar kubistiska influenser. Eugen stod Konstnärsförbundet nära och var en central gestalt i svenskt kulturliv. Under andra världskriget gjorde han sig känd för sin antinazistiska hållning. Hans hem, Waldemarsudde, med sina omfattande konstsamlingar testamenterades till staten och öppnades för allmänheten 1948. I Breven berätta (1942) och Vidare berätta breven (1947) ger Eugen en personlig bild av samtidens kultur. (1)
Eugen Napoleon Nikolaus var svensk arvfurste (till 29 oktober 1905 även norsk arvfurste), hertig av Närke, född 1 augusti 1865 på Drottningholms slott. (2).
(1) www.ne.se 2007-08-23
(2) Nordisk familjebok, band 7. Stockholm 1907
Grupp C I.
Ur uniform för överste vid Dragonreg:t König Friedrich III (2 schlesiska), nr 8 VI Armékåren, Tyskland. Består av syrtut, vapenrock, ridbyxa, långbyxa, överrock, hjälm, ...
Grupp C I.
Ur uniform för överste vid Dragonreg:t König Friedrich III (2 schlesiska), nr 8 VI Armékåren, Tyskland. Består av syrtut, vapenrock, ridbyxa, långbyxa, överrock, hjälm, mössa, skärp, kartusch, bandolär, axelklaffar, sabel med balja och portepé.
Vapenrock av ljusblått kläde, Åtsittande, med midjesöm. Enradig med 8 knappar. På bakfickorna ett tvåuddigt lock med 3 knappar. Epålettslejf, b:20 mm, av galon med citrongult underkläde. Bredvid slejfen finns en fastsydd knapp. Foder av beige siden med en ficka på bröstet; bälte av samma tyg med hyska och hake. På bakre sidan finns också en ficka (inuti). Knappar silverfärgade, d:20 mm. På bröstet fickor och ärmuppslag av större modell, på axlarna mindre. På baksidan står det "Hochfeinew Qualität". Krage, upprättstående, med raka vinklar av citrongult kläde med ljusblå passpoil på överkanten. Kragen är försedd med 3 hyskor och hakar samt fodrad med ljusblått tyg. Passpoiler citrongul, längs rockens kant och de bakre fickornas lock. Ärmuppslag (svensk modell) rakskurna av citrongult kläde med två knappar.
LITT Enl. H Knötel, Das Deutsche Heer, Zweiter Band. Kavalle- rie. Bild: 79. Regementsuniformer i färg. Das Deutsche Reichsheer, G Krickel. Sida 80, 81. Reg:t, vars färg är citrongul, grundades efter en dagorder av den 10 maj 1860. Namnchiffret "F.R.III" infördes på epåletter och är av förgylld metall (nya prover), efter en dagorder av den 25 februari 1889 (fig.385.) Vapenrocken infördes, för dragoner av blått (kornblumenblau) kläde, efter en dagorder av den 16 juni 1842. Uniformenkunde Das Deutsche Heer. H Knötel. 1935-37. Band 4.S 100. Officerare. Vapenrockens klädesfärg blev "kornblumenblau" men den blev så ljus att den snarare blev "Hellblau" (endast för officerarnas vapenrockar). Bekleidungsvorschrift für Offiziere und Sanitätsoffiziere des König Preuss. Heeres. Berlin 1899. Sida 52 par. 65 - vapen- rock och sida 83 par. 97 - epåletter. Beskrivning och mått. Geschichte der Bekleidung und Ausrüstung der König, Preuss. Armée in den Jahren 1808 bis 1878. Berlin. Sida 38 par. 678. Epålettbeskrivning efter en uniformsorder av år 1876. Matt gula efter färg av axelklaffar för menig metallplåt galon av för- gylld metall, epålettfoder av gult kläde.Enl W Granberg.
Prins Eugen. Född i Sverige 1865, död 1947.
Fiskarhamnen vid Kornhamnstorg, 1924. 24 x 35. Olja på pappannå.
MONTERING/RAMNING
Ram av profilerad förgylld trälist.
UPPGIFTER PÅ BA ...
Prins Eugen. Född i Sverige 1865, död 1947.
Fiskarhamnen vid Kornhamnstorg, 1924. 24 x 35. Olja på pappannå.
MONTERING/RAMNING
Ram av profilerad förgylld trälist.
UPPGIFTER PÅ BAKSIDAN
Pappannå med tryckt etikett:
"Skisspannåen 'Nyblom' No L. 5." samt presentation av sexton olika pannåstorlekar. Längst ner med stora bokstäver:
"AKTIEBOLAGET WILH. BECKER STOCKHOLM".
Konstnärens egenhändiga anteckning: "Fiskarhamnen vid Kornhamnstorg 1924. Eugen."
Ett antal anteckningar om ram- och inkantslistens storlek och färg.
På övre delen av ramen med blyerts: "1200 kr".
Oljemålning. Tavlan skildrar skatteuppbörd hos samerna. Den högsta årliga skatten för samer i området var under 1600-talet två riksdaler. Den som betalade ”halv skatt” fick betala ...
Oljemålning. Tavlan skildrar skatteuppbörd hos samerna. Den högsta årliga skatten för samer i området var under 1600-talet två riksdaler. Den som betalade ”halv skatt” fick betala antingen en riksdaler, ett rävskinn, ett par lappskor” eller två lispund (1 lispund = 8,5 kilo) torkade gäddor. Handeln på samiskt område var under denna tid mycket aktiv och varorna därifrån eftertraktade i stora delar av Europa.