• Jordi Arkös indiska noshörning är en parafras på Albrecht Dürers träsnitt från 1515. Dürer aldrig hade sett en levande noshörning utan gjorde bilden efter en skriftlig beskrivning och en skiss av en noshörning som hade anlänt till Lissabon den 20 maj 1515. Detta var den första levande noshörning som hade skådats i Europa sedan 200-talet efter Kristus. Dürers bild av noshörningen fick mycket stor spridning, många efterbildningar och dominerade den europeiska uppfattningen av noshörningar långt in på 1700-talet. Sedan dess har den haft fortsatt inflytande på bildkonsten. (Wikipedia)

I Arkös version har noshörningen fått en nosstrut som påminner om pestläkarnas kryddfyllda munskydd på medeltiden. Arkö har gjort en serie bilder som heter just Pestsviten. Den gulsvarta rundeln är den symbol som används på dockor vid krocktester som fokuspunkt för kamerorna. Gult och svart används i allmänhet på varningsskyltar.
    Photo: Dalarnas museum (Upphovsrätt)

Indisk noshörning [Akvatint och linjeetsning]