1940 olja på masonit i 13 delar. Donation år 2015. Sommaren 1940 vistades Lotte Laserstein på Stenvik utan- för Mariefred. Stenvik ägdes då av familjen Sjögren. Karin Hallin (född Sjögren) arbetade vid denna tid på det ansedda Galerie Moderne i Stockholm. Troligen kom Laserstein i kontakt med Sjögren på Stenvik genom konstgalleriet. Som tack för vistelsen målade Laserstein denna väggmålning åt värdparet, anpassad till ett speciellt rum i villan. I målningen figurerar olika personer som ingick i konstnärinnans närhet sommaren 1940. Lotte Laserstein föddes i Ostpreussen. Hon gick ut konst- skolan Vereinigte Staatsschulen für freie und angewandte Kunst i Berlin 1927 och blev snabbt uppmärksammad för sitt porträttmåleri. Hon fick stora framgångar, men i och med nazisternas maktövertagande 1933 avbröts hennes lovande karriär. Laserstein fick som judinna allt svårare att utöva sitt yrke i Tyskland, men genom en utställning på Galerie Moderne i Stockholm 1937 öppnades en möjlighet för henne att lämna sitt hemland. Genom att ingå ett skenäktenskap kunde hon bli svensk medborgare och stanna i Sverige. Hon var först bosatt i Stockholm och senare i Kalmar. Hennes mor som var kvar i Tyskland dog 1943 i koncentrationslägret Ravensbrück efter att ha blivit nekad inresetillstånd till Sverige.Laserstein fortsatte att måla även efter flykten till Sverige. Hon etablerade sig som porträttmålare och har utfört ett stort antal representativa och karaktäristiska porträtt för offentlig miljö och privata hem, bland andra av Torgny Se- gerstedt som också ingår i Kalmar konstförenings samling. Sternverdunkelung var namnet på Judiska Museets ut- ställning om henne och poeten och nobelpristagaren Nelly Sachs sommaren 2005, en påminnelse om två tysk-judiska kvinnor som båda tvingades i exil och kom till Sverige. Ut- ställningar i London 1987 innebar början på en interna- tionell återupptäckt av hennes konstnärskap. Två prestige- fyllda Londongallerier ställde ut hennes verk under titeln: Lotte Laserstein: Paintings and Drawings from Germany and Sweden, 1920–1970. År 2003 fick hon en förnyad upp- märksamhet också i Tyskland genom en utställning på Museum Ephraim-Palais i Berlin. Meine einzige Wirklichkeit var temat för Berlinutställningen, ett citat från Laserstein som såg konsten som den verklighet hon levde i och för. Verklista för samlingsutställningen 2016, Kalmar konstmuseum
Photo:
André Lindahl
/
Kalmar konstmuseum
1940 olja på masonit i 13 delar. Donation år 2015. Sommaren 1940 vistades Lotte Laserstein på Stenvik utan- för Mariefred. Stenvik ägdes då av familjen Sjögren. Karin Hallin (född Sjögren) arbetade vid denna tid på det ansedda Galerie Moderne i Stockholm. Troligen kom Laserstein i kontakt med Sjögren på Stenvik genom konstgalleriet. Som tack för vistelsen målade Laserstein denna väggmålning åt värdparet, anpassad till ett speciellt rum i villan. I målningen figurerar olika personer som ingick i konstnärinnans närhet sommaren 1940. Lotte Laserstein föddes i Ostpreussen. Hon gick ut konst- skolan Vereinigte Staatsschulen für freie und angewandte Kunst i Berlin 1927 och blev snabbt uppmärksammad för sitt porträttmåleri. Hon fick stora framgångar, men i och med nazisternas maktövertagande 1933 avbröts hennes lovande karriär. Laserstein fick som judinna allt svårare att utöva sitt yrke i Tyskland, men genom en utställning på Galerie Moderne i Stockholm 1937 öppnades en möjlighet för henne att lämna sitt hemland. Genom att ingå ett skenäktenskap kunde hon bli svensk medborgare och stanna i Sverige. Hon var först bosatt i Stockholm och senare i Kalmar. Hennes mor som var kvar i Tyskland dog 1943 i koncentrationslägret Ravensbrück efter att ha blivit nekad inresetillstånd till Sverige.Laserstein fortsatte att måla även efter flykten till Sverige. Hon etablerade sig som porträttmålare och har utfört ett stort antal representativa och karaktäristiska porträtt för offentlig miljö och privata hem, bland andra av Torgny Se- gerstedt som också ingår i Kalmar konstförenings samling. Sternverdunkelung var namnet på Judiska Museets ut- ställning om henne och poeten och nobelpristagaren Nelly Sachs sommaren 2005, en påminnelse om två tysk-judiska kvinnor som båda tvingades i exil och kom till Sverige. Ut- ställningar i London 1987 innebar början på en interna- tionell återupptäckt av hennes konstnärskap. Två prestige- fyllda Londongallerier ställde ut hennes verk under titeln: Lotte Laserstein: Paintings and Drawings from Germany and Sweden, 1920–1970. År 2003 fick hon en förnyad upp- märksamhet också i Tyskland genom en utställning på Museum Ephraim-Palais i Berlin. Meine einzige Wirklichkeit var temat för Berlinutställningen, ett citat från Laserstein som såg konsten som den verklighet hon levde i och för. Verklista för samlingsutställningen 2016, Kalmar konstmuseum
Photo:
Kalmar konstmuseum
1940 olja på masonit i 13 delar. Donation år 2015. Sommaren 1940 vistades Lotte Laserstein på Stenvik utan- för Mariefred. Stenvik ägdes då av familjen Sjögren. Karin Hallin (född Sjögren) arbetade vid denna tid på det ansedda Galerie Moderne i Stockholm. Troligen kom Laserstein i kontakt med Sjögren på Stenvik genom konstgalleriet. Som tack för vistelsen målade Laserstein denna väggmålning åt värdparet, anpassad till ett speciellt rum i villan. I målningen figurerar olika personer som ingick i konstnärinnans närhet sommaren 1940. Lotte Laserstein föddes i Ostpreussen. Hon gick ut konst- skolan Vereinigte Staatsschulen für freie und angewandte Kunst i Berlin 1927 och blev snabbt uppmärksammad för sitt porträttmåleri. Hon fick stora framgångar, men i och med nazisternas maktövertagande 1933 avbröts hennes lovande karriär. Laserstein fick som judinna allt svårare att utöva sitt yrke i Tyskland, men genom en utställning på Galerie Moderne i Stockholm 1937 öppnades en möjlighet för henne att lämna sitt hemland. Genom att ingå ett skenäktenskap kunde hon bli svensk medborgare och stanna i Sverige. Hon var först bosatt i Stockholm och senare i Kalmar. Hennes mor som var kvar i Tyskland dog 1943 i koncentrationslägret Ravensbrück efter att ha blivit nekad inresetillstånd till Sverige.Laserstein fortsatte att måla även efter flykten till Sverige. Hon etablerade sig som porträttmålare och har utfört ett stort antal representativa och karaktäristiska porträtt för offentlig miljö och privata hem, bland andra av Torgny Se- gerstedt som också ingår i Kalmar konstförenings samling. Sternverdunkelung var namnet på Judiska Museets ut- ställning om henne och poeten och nobelpristagaren Nelly Sachs sommaren 2005, en påminnelse om två tysk-judiska kvinnor som båda tvingades i exil och kom till Sverige. Ut- ställningar i London 1987 innebar början på en interna- tionell återupptäckt av hennes konstnärskap. Två prestige- fyllda Londongallerier ställde ut hennes verk under titeln: Lotte Laserstein: Paintings and Drawings from Germany and Sweden, 1920–1970. År 2003 fick hon en förnyad upp- märksamhet också i Tyskland genom en utställning på Museum Ephraim-Palais i Berlin. Meine einzige Wirklichkeit var temat för Berlinutställningen, ett citat från Laserstein som såg konsten som den verklighet hon levde i och för. Verklista för samlingsutställningen 2016, Kalmar konstmuseum
Photo:
Kalmar konstmuseum
1940 olja på masonit i 13 delar. Donation år 2015. Sommaren 1940 vistades Lotte Laserstein på Stenvik utan- för Mariefred. Stenvik ägdes då av familjen Sjögren. Karin Hallin (född Sjögren) arbetade vid denna tid på det ansedda Galerie Moderne i Stockholm. Troligen kom Laserstein i kontakt med Sjögren på Stenvik genom konstgalleriet. Som tack för vistelsen målade Laserstein denna väggmålning åt värdparet, anpassad till ett speciellt rum i villan. I målningen figurerar olika personer som ingick i konstnärinnans närhet sommaren 1940. Lotte Laserstein föddes i Ostpreussen. Hon gick ut konst- skolan Vereinigte Staatsschulen für freie und angewandte Kunst i Berlin 1927 och blev snabbt uppmärksammad för sitt porträttmåleri. Hon fick stora framgångar, men i och med nazisternas maktövertagande 1933 avbröts hennes lovande karriär. Laserstein fick som judinna allt svårare att utöva sitt yrke i Tyskland, men genom en utställning på Galerie Moderne i Stockholm 1937 öppnades en möjlighet för henne att lämna sitt hemland. Genom att ingå ett skenäktenskap kunde hon bli svensk medborgare och stanna i Sverige. Hon var först bosatt i Stockholm och senare i Kalmar. Hennes mor som var kvar i Tyskland dog 1943 i koncentrationslägret Ravensbrück efter att ha blivit nekad inresetillstånd till Sverige.Laserstein fortsatte att måla även efter flykten till Sverige. Hon etablerade sig som porträttmålare och har utfört ett stort antal representativa och karaktäristiska porträtt för offentlig miljö och privata hem, bland andra av Torgny Se- gerstedt som också ingår i Kalmar konstförenings samling. Sternverdunkelung var namnet på Judiska Museets ut- ställning om henne och poeten och nobelpristagaren Nelly Sachs sommaren 2005, en påminnelse om två tysk-judiska kvinnor som båda tvingades i exil och kom till Sverige. Ut- ställningar i London 1987 innebar början på en interna- tionell återupptäckt av hennes konstnärskap. Två prestige- fyllda Londongallerier ställde ut hennes verk under titeln: Lotte Laserstein: Paintings and Drawings from Germany and Sweden, 1920–1970. År 2003 fick hon en förnyad upp- märksamhet också i Tyskland genom en utställning på Museum Ephraim-Palais i Berlin. Meine einzige Wirklichkeit var temat för Berlinutställningen, ett citat från Laserstein som såg konsten som den verklighet hon levde i och för. Verklista för samlingsutställningen 2016, Kalmar konstmuseum
Photo:
Kalmar konstmuseum
1940 olja på masonit i 13 delar. Donation år 2015. Sommaren 1940 vistades Lotte Laserstein på Stenvik utan- för Mariefred. Stenvik ägdes då av familjen Sjögren. Karin Hallin (född Sjögren) arbetade vid denna tid på det ansedda Galerie Moderne i Stockholm. Troligen kom Laserstein i kontakt med Sjögren på Stenvik genom konstgalleriet. Som tack för vistelsen målade Laserstein denna väggmålning åt värdparet, anpassad till ett speciellt rum i villan. I målningen figurerar olika personer som ingick i konstnärinnans närhet sommaren 1940. Lotte Laserstein föddes i Ostpreussen. Hon gick ut konst- skolan Vereinigte Staatsschulen für freie und angewandte Kunst i Berlin 1927 och blev snabbt uppmärksammad för sitt porträttmåleri. Hon fick stora framgångar, men i och med nazisternas maktövertagande 1933 avbröts hennes lovande karriär. Laserstein fick som judinna allt svårare att utöva sitt yrke i Tyskland, men genom en utställning på Galerie Moderne i Stockholm 1937 öppnades en möjlighet för henne att lämna sitt hemland. Genom att ingå ett skenäktenskap kunde hon bli svensk medborgare och stanna i Sverige. Hon var först bosatt i Stockholm och senare i Kalmar. Hennes mor som var kvar i Tyskland dog 1943 i koncentrationslägret Ravensbrück efter att ha blivit nekad inresetillstånd till Sverige.Laserstein fortsatte att måla även efter flykten till Sverige. Hon etablerade sig som porträttmålare och har utfört ett stort antal representativa och karaktäristiska porträtt för offentlig miljö och privata hem, bland andra av Torgny Se- gerstedt som också ingår i Kalmar konstförenings samling. Sternverdunkelung var namnet på Judiska Museets ut- ställning om henne och poeten och nobelpristagaren Nelly Sachs sommaren 2005, en påminnelse om två tysk-judiska kvinnor som båda tvingades i exil och kom till Sverige. Ut- ställningar i London 1987 innebar början på en interna- tionell återupptäckt av hennes konstnärskap. Två prestige- fyllda Londongallerier ställde ut hennes verk under titeln: Lotte Laserstein: Paintings and Drawings from Germany and Sweden, 1920–1970. År 2003 fick hon en förnyad upp- märksamhet också i Tyskland genom en utställning på Museum Ephraim-Palais i Berlin. Meine einzige Wirklichkeit var temat för Berlinutställningen, ett citat från Laserstein som såg konsten som den verklighet hon levde i och för. Verklista för samlingsutställningen 2016, Kalmar konstmuseum
Photo:
Kalmar konstmuseum
1940 olja på masonit i 13 delar. Donation år 2015. Sommaren 1940 vistades Lotte Laserstein på Stenvik utan- för Mariefred. Stenvik ägdes då av familjen Sjögren. Karin Hallin (född Sjögren) arbetade vid denna tid på det ansedda Galerie Moderne i Stockholm. Troligen kom Laserstein i kontakt med Sjögren på Stenvik genom konstgalleriet. Som tack för vistelsen målade Laserstein denna väggmålning åt värdparet, anpassad till ett speciellt rum i villan. I målningen figurerar olika personer som ingick i konstnärinnans närhet sommaren 1940. Lotte Laserstein föddes i Ostpreussen. Hon gick ut konst- skolan Vereinigte Staatsschulen für freie und angewandte Kunst i Berlin 1927 och blev snabbt uppmärksammad för sitt porträttmåleri. Hon fick stora framgångar, men i och med nazisternas maktövertagande 1933 avbröts hennes lovande karriär. Laserstein fick som judinna allt svårare att utöva sitt yrke i Tyskland, men genom en utställning på Galerie Moderne i Stockholm 1937 öppnades en möjlighet för henne att lämna sitt hemland. Genom att ingå ett skenäktenskap kunde hon bli svensk medborgare och stanna i Sverige. Hon var först bosatt i Stockholm och senare i Kalmar. Hennes mor som var kvar i Tyskland dog 1943 i koncentrationslägret Ravensbrück efter att ha blivit nekad inresetillstånd till Sverige.Laserstein fortsatte att måla även efter flykten till Sverige. Hon etablerade sig som porträttmålare och har utfört ett stort antal representativa och karaktäristiska porträtt för offentlig miljö och privata hem, bland andra av Torgny Se- gerstedt som också ingår i Kalmar konstförenings samling. Sternverdunkelung var namnet på Judiska Museets ut- ställning om henne och poeten och nobelpristagaren Nelly Sachs sommaren 2005, en påminnelse om två tysk-judiska kvinnor som båda tvingades i exil och kom till Sverige. Ut- ställningar i London 1987 innebar början på en interna- tionell återupptäckt av hennes konstnärskap. Två prestige- fyllda Londongallerier ställde ut hennes verk under titeln: Lotte Laserstein: Paintings and Drawings from Germany and Sweden, 1920–1970. År 2003 fick hon en förnyad upp- märksamhet också i Tyskland genom en utställning på Museum Ephraim-Palais i Berlin. Meine einzige Wirklichkeit var temat för Berlinutställningen, ett citat från Laserstein som såg konsten som den verklighet hon levde i och för. Verklista för samlingsutställningen 2016, Kalmar konstmuseum
Photo:
Kalmar konstmuseum
1940 olja på masonit i 13 delar. Donation år 2015. Sommaren 1940 vistades Lotte Laserstein på Stenvik utan- för Mariefred. Stenvik ägdes då av familjen Sjögren. Karin Hallin (född Sjögren) arbetade vid denna tid på det ansedda Galerie Moderne i Stockholm. Troligen kom Laserstein i kontakt med Sjögren på Stenvik genom konstgalleriet. Som tack för vistelsen målade Laserstein denna väggmålning åt värdparet, anpassad till ett speciellt rum i villan. I målningen figurerar olika personer som ingick i konstnärinnans närhet sommaren 1940. Lotte Laserstein föddes i Ostpreussen. Hon gick ut konst- skolan Vereinigte Staatsschulen für freie und angewandte Kunst i Berlin 1927 och blev snabbt uppmärksammad för sitt porträttmåleri. Hon fick stora framgångar, men i och med nazisternas maktövertagande 1933 avbröts hennes lovande karriär. Laserstein fick som judinna allt svårare att utöva sitt yrke i Tyskland, men genom en utställning på Galerie Moderne i Stockholm 1937 öppnades en möjlighet för henne att lämna sitt hemland. Genom att ingå ett skenäktenskap kunde hon bli svensk medborgare och stanna i Sverige. Hon var först bosatt i Stockholm och senare i Kalmar. Hennes mor som var kvar i Tyskland dog 1943 i koncentrationslägret Ravensbrück efter att ha blivit nekad inresetillstånd till Sverige.Laserstein fortsatte att måla även efter flykten till Sverige. Hon etablerade sig som porträttmålare och har utfört ett stort antal representativa och karaktäristiska porträtt för offentlig miljö och privata hem, bland andra av Torgny Se- gerstedt som också ingår i Kalmar konstförenings samling. Sternverdunkelung var namnet på Judiska Museets ut- ställning om henne och poeten och nobelpristagaren Nelly Sachs sommaren 2005, en påminnelse om två tysk-judiska kvinnor som båda tvingades i exil och kom till Sverige. Ut- ställningar i London 1987 innebar början på en interna- tionell återupptäckt av hennes konstnärskap. Två prestige- fyllda Londongallerier ställde ut hennes verk under titeln: Lotte Laserstein: Paintings and Drawings from Germany and Sweden, 1920–1970. År 2003 fick hon en förnyad upp- märksamhet också i Tyskland genom en utställning på Museum Ephraim-Palais i Berlin. Meine einzige Wirklichkeit var temat för Berlinutställningen, ett citat från Laserstein som såg konsten som den verklighet hon levde i och för. Verklista för samlingsutställningen 2016, Kalmar konstmuseum
Photo:
Kalmar konstmuseum