Den storskaliga skulpturen består av två långa, smala kvinnor i samspel med varandra. Den ena kvinnan sitter på knä med ansiktet riktat ned mot marken medan den andra kvinnan står intill henne och håller upp hennes hår. Den stående kvinnan, iklädd höga platåskor, kort kjol och huvtröja blickar ut i rummet. Skulpturgruppen är helt vit , som marmor. Skulptören Cajsa von Zeipel (f. 1983) är utbildad vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hon är idag verksam i New York. Den unga smala kvinnan, platåskorna och den stora skalan är utmärkande för Cajsa von Zeipels skulpturer. Hennes tidiga verk präglades av storskaliga kvinnoskulpturer i vit gips och jesmonite, en nick till den vita marmorskulpturen som länge präglat den västerländska konsthistorien. Titeln ”Tjejspyan” ger oss ledtrådar om vad som sker. Samtidigt är det svårt att avgöra vilka karaktärerna är och vad som har hänt. Här frångår konstnären den traditionella kvinnoskulpturen som ofta är passiv och behaglig för ögat, för att i stället gestalta ett ögonblick som sällan skildras i konsten. Här är de båda kvinnorna aktiva, utmanande och normöverskridande. Betraktaren blir påkommen i sitt tittande, då den stående kvinnan tittar tillbaka. Photo: Västerås konstmuseum
  • Accept license and download photo