• På en rosa syntetpäls, i en sardinburk med upprullat lock, sitter i varsitt hörn två små leksaksfigurer, en gorilla och en kvinna. Kvinnan utmanar gorillan och särar på benen, men gorillan backar och ser närmast skrämd ut.
Konstnären hette vid förvärvstillfället 2004 Marie-Louise Ekman, har tidigare varit känd under namnet Marie-Louise Bergenstråhle och Marie-Louise De Geer Bergenstråhle.
    Photo: Länsmuseet Gävleborg (Upphovsrätt)
    Photo: Länsmuseet Gävleborg (Upphovsrätt)

Utan titel (Kvinna och gorilla) [Skulptur]