• KLM 28659:14. Kopparstick, av papper. Motiv med Kalmar domkyrka, av D. P. Milander med titel, Calmar Stads och Stifts Dom-Kyrkia. Övre delen av bildfältet upptar domkyrkan, tecknad utan perspektiv, därunder text, inramad av blom- och växtornament. Texten under motivet: Denna Wakkra Kyrkias grundwall, begyntes at gräfwas, den 24 Junii, eller Midsommars Dag här i Calmar, år 1660, hwarefter byggnaden under de Swåra ock Orolige Krigs-tider, i Synnerhet å åtskilliga nära ställen häromkring, emot de Danske med all Flit fortsattes, ock blev Hon år 1682 så färdig, at Dess inwigsell äfwen Den 24 Junii, eller Midsommars Dagen thet året, af Biskoppen, Högwyrdige Herr Magnus Henning Skytte skedde Hon har Namn, at the Store, Glorwyrdige ock Oförliknelige, Carlar, ock Ibess Makalösa Präcktiga Byggnad, Lämnar åt förnögda ögon, til Lands ock till Wattn, ett förträfeligit Prospect icke utan sin upfinnares, Odödeliga Beröm. Signerad: D. P. Milander Fecit. Text i nedre vänstra hörnet: Calmar In Febr: 1765.
    Photo: Ateva, Frida / Kalmar läns museum

Calmar Stads och Stifts Dom-Kyrkia [Kopparstick]