• Oljemålning och blyertsteckning, 170 cm hög, 150 cm bred.
Lars Gösta Lundberg:" Gåva till Svenska folket".
Tavlan är uppbyggd så att i bildens mitt finns ytterligare en bild. Rambilden består av tre blyertstecknade damer sittande på en parksoffa. Blommor och rabatter i bakgrunden, målade i olja. Bilden i mitten består delvis av sama motiv. Damerna tv och i mitten är är här målade i olja. Bakom damerna Karl XII:s likfärd. Samtliga figurer i den scenen är huvudlösa. Över hela målningen målade papperskassar med Domus märke.
    Photo: Länsmuseet Gävleborg (Upphovsrätt)
  • Oljemålning och blyertsteckning, 170 cm hög, 150 cm bred.
Lars Gösta Lundberg:" Gåva till Svenska folket".
    Photo: Länsmuseet Gävleborg (Upphovsrätt)

Gåva till svenska folket [Målning]