• KLM 19891. Tavla."DER BAUM DER LIEBE". Handkolorerat träsnitt föreställande ett stort träd bland vars grenar det sitter ett antal män. På marken står flera unga kvinnor som försöker komma åt männen på olika sätt. Bl. a. är två kvinnor i färd med att såga ner trädet. Under bilden finns en dikt på tyska. Träsnittet är inramat i en ram av glas och trä. Sign: Geuder sc. Tryckeri: Nürnberg bei G.R.Renner & Schuster. Det humoristiska motivet som handlar om att skaffa sig en make, längst till höger har en kvinna lyckats i jakten och paret går iväg tillsammans. Datering, 1840-tal.
Ursprungligen går trycket tillbaka på motivet med Adam och Eva och äpplen i trädet.
    Photo: Nilsson, Lovina / Kalmar läns museum

Der Baum Der Liebe [Tavla]