• Göran och Allan har gjort en iskarusell.
De har kört ner en stor påle i isen, spikat fast
en hästsko överst på den, som de trätt en lång
stång igenom. Ytterst på stången har de fäst
kälken, som Bettan och jag sitter på.
I kortändan av stången håller de, medan de
åker skridsko runt, runt, och vår kälke kränger, slänger och svänger och Bettan och jag skrattar och skriker i högan sky.
Det är förfärligt skojigt! Likasom när mamma varpar, fast fortare och värre!
Bettans mössa trillar av, håret flyger och flaggar runt omkring henne! Hennes hår är vitt och stritt och blankt och vill aldrig stanna kvar i
flätor.
Vi blir ordentligt förkylda. Vi hostar och har  oss. Mamma kokar lakritsmjölk, och vi får varsin kopp när vi ligger i bäddarna på kvällen  och då somnar vi snart.
Tora Bohlin Landström ur "Barnsliga bilder med gullkant på", sid. 30 och 32.
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)
  • Göran och Allan har gjort en iskarusell.
De har kört ner en stor påle i isen, spikat fast
en hästsko överst på den, som de trätt en lång
stång igenom. Ytterst på stången har de fäst
kälken, som Bettan och jag sitter på.
I kortändan av stången håller de, medan de
Det är förfärligt skojigt! Likasom när mamma varpar, fast fortare och värre!
flätor.
Tora Bohlin Landström ur "Barnsliga bilder med gullkant på", sid. 30 och 32.
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)

Nedanför Karl och Anna Christenssons finns en "dabe" - damm - som är bottenfrusen nu. Vi är tillsammans med deras barn Rut och Haldur och slår kana och leker, det är så roligt. [Ol...