• "Amerikafebern" grasserar! Bertil har fått en släng av den! Han vill hemskt gärna fara till Amerika, men han får inte för familjen. Vi protesterar allihop, för vi kan inte tänka oss vara utan Bertil, som är så begåvad, vacker, rolig och snäll. Så det blir ingenting av med det.
För fyra—fem år sedan åkte Hannas äldste son, Karl och döttrarna Hildurs och Ruts män till Amerika. Hildur och lilltösen bor hemma hos Hanna, i väntan på att Johan skall ha samlat pengar på hög och komma hem igen. Men nu åker Rudolf och Valdemar och Fritz iväg och Sven, som är tretton år, blir ensam kvar på gården. De var inom hos oss och tog farväl igår kväll, men då var inte Bertil hemma. Vi följer med Bertil upp, och väntar på dem vid deras avtagsväg.
Vilken fin morgon det är! Det har duggat lite i natt, men solen går upp över bergknallen och allt luktar våt jord och luddigt och mjukt och grönt, och gökarna ropar.
Bettan och jag ramsar: "Östergök är tröstegök. Södergök är dödergök. Västergök är bästegök och Norrgök är sorgegök."
Katterna har rumpat med oss, som de alltid gör. Bettan och jag plockar vitsippor och blåsippor, som växer överallt.
Där kommer de gående Hanna, Hildur och Amerikafararna. Sven sitter i trilla och kör med den gamla märren Grållan, som ser lessen ut. "Vi var allt uppe klockan fyra idag, och sådde den sista åkerlappen och nu får Sven ta över", säger de, "Farväl! Farväl! Farväl! — — — Och Farväl! Farväl! Hälsa till Johan och Karl"! ekar sorgsna svar. Bakpå vagnen står en stor koffert, och de har väskor, och Sven håller i tömmar och piska. Hanna och Hildur håller omkring varandra och gråter. Stackars Hanna, hon gråter så, men tröstegöken gal! Han gal, och han gal! Han gal från öster till väster, över dödergök till bästegök! Han gal ända in i Amerika tror jag.

[Bertil är Toras äldre bror, född 1906.]
Tora Bohlin Landström ur "Barnsliga bilder med gullkant på", sid. 39 - 40.
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)

[Bertil är Toras äldre bror, född 1906.]
Tora Bohlin Landström ur "Barnsliga bilder med gullkant på", sid. 39 - 40.
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)

Augustarna reser till Amerika [Oljemålning]