Scen från ett bättre bemedlat hem från sekelskiftet 1800. Maken sitter vid vaggan, makan står vid spegeln och två personer förhör sig om mannens förehavanden. De olika personerna k ...
Scen från ett bättre bemedlat hem från sekelskiftet 1800. Maken sitter vid vaggan, makan står vid spegeln och två personer förhör sig om mannens förehavanden. De olika personerna kommenterar situationen(se under rubriken beskrivning). Hemmet är i kaos med trasiga föremål och djur som obesvärat rör sig i rummet. Till höger i bilden finns en liten tavla med en amorin som återkommer på teckningens baksida. Där är amorinen placerad i en porslinsskål omgiven av ångande vätska. Till höger står en luta genom vilken en arm sticker in och handen häller något över amorinen med en sked. På skålen står "Det hade varit det bästa". Mannen vid vaggan påminner om det självporträtt av konstnären själv som finns på Nationalmuseum.
Baksidan av bilden var okänd fram till 2021 då bilden varit klistrad mot ett papper och monterad i en bok till dess då den lossades och konserverades.
About the object
about
Följande står antecknat i Värmlands Museums accessionsliggare: "Tuschteckning "Handteckning av P. Nordquist". Interiör, en person (-----) sitter och vaggar ett spädbarn och säger, att vara gift och bo i Skara_, en person med stav i handen räcker honom ett papper och säger: känns min herre vid namnet, en kvinna som står framför e... Följande står antecknat i Värmlands Museums accessionsliggare: "Tuschteckning "Handteckning av P. Nordquist". Interiör, en person (-----) sitter och vaggar ett spädbarn och säger, att vara gift och bo i Skara_, en person med stav i handen räcker honom ett papper och säger: känns min herre vid namnet, en kvinna som står framför en spegel och med händerna i håret ropar: Anna Ajna sätt på kaffe, på väggen en tavla föreställande Amor, på ett förstört piano sitter en tupp och gal, noterna ligger på golvet och förstörs av råttor, över dörren står: Sitt öde ingen vet.".
Scen från ett bättre bemedlat hem från sekelskiftet 1800. Maken sitter vid vaggan, makan står vid spegeln och två personer förhör sig om mannens förehavanden. De olika personerna kommenterar situationen(se under rubriken beskrivning). Hemmet är i kaos med trasiga föremål och djur som obesvärat rör sig i rummet. Till höger i bilden finns en liten tavla med en amorin som återkommer på teckningens baksida. Där är amorinen placerad i en porslinsskål omgiven av ångande vätska. Till höger står en luta genom vilken en arm sticker in och handen häller något över amorinen med en sked. På skålen står "Det hade varit det bästa". Mannen vid vaggan påminner om det självporträtt av konstnären själv som finns på Nationalmuseum.
Baksidan av bilden var okänd fram till 2021 då bilden varit klistrad mot ett papper och monterad i en bok till dess då den lossades och konserverades.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».