Photo: Bohusläns museum

Historien färgar av sig - en digital utställning

Det svartvita fotografiet är så etablerat att det rentav f ä r g a r vår bild av det förgångna – livet förr tänker vi oss i svartvitt!
Trots det svartvita fotografiets stora kvalitéer började man tidigt experimentera med färg. I början av 1900-talet kom de första färgbilderna (diapositiv, autocromer), men tekniken slog aldrig igenom. Istället blev handkolorering av svartvita pappersbilder populärt.

Att kolorera fotografier för hand var en egen konstform som utfördes av fotografen själv eller av fotoateljéns retuschör, ofta en kvinna. Här gällde det att ha en konstnärlig hand. De äldsta fotograferna kallades ju också ”artister”, så där finns en koppling. Fotografen antecknade personens hårfärg, ögonfärg, klädernas färg och gav sedan informationen till retuschören som förvandlade den från början svartvita personen genom att noga välja brunt till flätorna, blått till ögonen, grönt till klänningen och så röda läppar och rosor på kind.
På hedersplats på salsväggen hängde i tusentals hem på landet flygfotografiet i glas och ram där gårdens faluröda väggar avtecknades mot grönskan och med flaggstången tronande i mitten med den blågula i topp.

Men visst ser man att färgerna är målade i efterhand. Ibland är de till och med grälla och okänsligt pålagda. När färgfotograferingen slog igenom på mitten av 1900-talet så försvann så småningom handkoloreringen.

Tack vare dagens digitala teknik har vi fått nya och andra möjligheter att arbeta med och tillgängliggöra våra samlingar. På ett förbluffande behändigt sätt kan vi nu scanna, retuschera och kolorera. Men liknar tekniken mer äldre tiders handkolorering eller ser det rentav ut som färgbilder?
Bohusläns museum har med hjälp av Jon Magnusson digitalt låtit kolorera några fotografier ur samlingen. Kan den digitala handkoloreringen tillföra motivet nya kvalitéer? Kan bygdefotograferna, pressfotografen och de okända fotograferna gå en ny publik till mötes?
Kan det förflutna komma oss lite närmare när historiens färgburk innehåller mer än svart och vitt?
Du avgör.

Om du är intresserad av Jon Magnussons andra arbeten så finns dessa på hans Facebooksida colorizedhollywood.
Se mer på:
Facebook.com/colorizedhollywood
Tumblr.com
twitch.tv
imgur.com
…och på reddit.com är FB-sidan colorizedhollywoods fotografier via imgur.com nyligen Top 3 for ”the most viral images on the Internet, sorted by popularity”.