Photo: Bohusläns museum

Nature morte - Stilleven - Still life - Stilleben: kär konst har många namn

56 objects

Vad är då ett stilleben?

Sin blomstringsperiod hade stillebenmåleriet i 1600-talets Holland och det holländska ordet stilleven kan översättas ”stilla liv”. På engelska säger man still life. Nature morte är det franska uttrycket, som betyder ”död natur”.

Det finns en rad underkategorier inom stillebenområdet. Till exempel kan det vara blommor som arrangerats i en vas stående på ett bord tillsammans med andra prydnadsföremål. Det finns stilleben med uppdukad mat, bröd, frukter och godsaker, så kallade måltidsstycken. Målningar med jaktbyten där skjutna djur ligger eller hänger tillsammans med jaktredskapen var en motivkrets. Förgänglighet i form av kranier, utbrunna ljus och timglas där sanden runnit ner var en annan.

Stilleben som genre förknippas ofta med utsökta arbeten av 1500- och 1600-talens mästare, men är också högst aktuell i samtida konstnärlig praktik. Genren utgör ett grundläggande tema inom konsten och är en outtömlig källa till nytolkningar och dokumentation av vår värld och dess förgänglighet.

I Konsthallens utställning ”Nature Morte” återfinns fem olika teman: blommor (flora), mat (food), hus och hem (house and home), djur (fauna) och döden (death). Det sista temat brukar kallas för vanitas som betyder förgänglighet på latin. I ett vanitas-stilleben är dödskallen en vanlig symbol.