Photo: Östergötlands museum

Pärlor, paljetter & politik - Ett dynamiskt 1920-tal

46 objects

Utställningen vill ge en bild av 1920-talets modeströmningar och visa hur modet påverkades av mellankrigstidens samhälle med bland annat rörelsen för kvinnlig rösträtt. I de svenska sömnadsateljéerna pågick inte bara skapandet av av fantastsiska festkläder utan här diskuterades även politik.

Utställningen bygger på tradition och förnyelse med utgångspunkt i Birgittaskolornas modeateljéer i Stockholm och Göteborg. De startades av Emy Fick och Elisabeth Glantzberg som senare gick skilda vägar. I utställningen får Emy Ficks klänningar möta en nyuppsydd kollektion av den progressiva konstnären Siri Derkerts dräkter. Siri Derkert gjorde modeskisser till Elisabeth Glantzbergs Birgittaskola.

Emy Fick tesamenterade en samling klänningar, accessoarer, kuddar, spetsar, broderade arbeten m m till Östergötlands museum 1957. Materialet i samlingen kommer från hennes Birgittaskola, privata hem och garderob samt från Emys vännina Lily Lewehaupt.

Utställningen kompletterades med möbler, skor och hattar från Östergötlans museums samlingar. Samt med en inlånad bil och motorcykel från Motala motormuseum.

Litteraturtips:

Magasinet Pärlor, paljetter & politik - Ett dynamiskt 1920-tal

Avhandlingen Birgittaskolorna : modeateljéer och sömnadsskolor mellan tradition och förnyelse av Maria Carlgren.

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Share to