Photo: Enköpings museum

Bytt är bytt, kommer aldrig mer igen

41 objects

Bokmärkets historia

Det är svårt att veta exakt när det första bokmärket kom. Det fanns en stor efterfrågan på bokmärken långt innan det litografiska trycket tog fart i mitten av 1800-talet. Människan har i alla tider haft behov av att uttrycka sig med bilder och dekorera sin omgivning. Men att köpa böcker, tavlor eller fint dekorerade möbler krävde stora summor pengar. Här blev de små färgglada bilderna lösningen.

Redan på 1400-talet såldes träsnittsblad, liknande bokmärken, på marknader. Under 1500-talet var böcker mycket dyrt. Istället köptes småbilder för att göra egna album om släkten och viktiga händelser. Under 1700-talet använde man handmålade bilder för att pryda möbler, askar och fat. Man lackade fast bilderna på möblerna för att skapa ett lyxigt och orientaliskt utseende. På 1860-talet hade man kommit så långt att små bilder i färg kunde tryckas i stora mängder till lågt pris och därmed hade bokmärket fötts. Hur mycket bokmärken kostade på 1800-talet finns det ingen uppgift om. Men vi vet att två halvark, A4-storlek tillsammans, kostade ca en krona vid 1970-talets början.

Bokmärken tillverkades även som reklampremier från olika företag. De användes i ett pedagogiskt syfte i skolan, därför såldes hela ark med alfabetet, flaggor, djur mm. I skolan bytte barn bokmärken med varandra på rasterna, för att utöka sin samling och skapa vänskapsband. Idag är det till största del samlandet som är syftet med bokmärken, där vissa sällsynta kartor kan gå för tusentals kronor på auktioner.

Den svenska tillverkningen kom igång i början av 1940-talet. Andra världskriget gjorde det svårt att få tag på de vackra bokmärkena från framförallt Tyskland och England.

Eric F. Olsson & Co blev den största svenska tillverkaren med ca 250 olika bokmärkeskartor. Andra svenska tryckerier var Sagokonst, Alga, Gunnar Wallén, Williams förlag, Hemmets journal sk. ”premiebokmärken”, AB John Fröberg sk. ”Finspångsmärken”, Frisk & Ralf, Bromma kortförlag och Egmont Kärnan.

Några av de konstnärer som gjorde originalteckningarna var Maj Lindman, Helge Artelius, Evalisa Agathon, Jenny Nyström, Lucie Lundberg, Stina Broomé, Ewa Schildt, Einar Norelius, Kerstin Frykstrand, Maja Synnergren och Britt-Lis Erlandsson.