The Machine Hall is the museum´s biggest gallery space. It was built in the functional style characteristic of its time, with eternite-clad walls and a concrete floor poured in sla ...
77 objects
Bil
Åkvagn för 4 personer. Den första förbränningsmotordrivna bilen som byggts i Sverige. I detta sista utförande från 1901 ligger en fotogenmotor under vagnsgolvet, vilken startas med ...
Lokomobil
Lolomobil på fyra hjul, avsedd att dras av parhästar. Tillverkad enligt Th. Munktells patent. Den har en lokomotivpanna, d.v.s. en panna med fyrbox i ena ändan och liggande rökgast ...
Motorcykel, trehjulig
Trehjulig motorcykel med motorn placerad mellan bakhjulen. Kraften överförs från motorn till bakaxeln med kugghjul. Bandbroms på bakaxelns differential och på framhjulets nav. Cude ...
Skruvpropeller, till båt
Ångmaskin, modell
Modell i skala 1:10 av atmosfärisk ångmaskin, "Eld- och luftmaskin". Uppfodrade vid 14 slag per minut c.a. 900 liter vatten från 55 meters djup. Till modellen hör en modell i samma ...
Ångturbin, för mottryck
STAL mottrycks ångturbin av stål. I mitten ett s.k dubbelroterande skovelsystem vilket driver två elgeneratorer. Turbinen är utrustad med ett flerskivigt skovelsystem som ger vissa ...
Väderkvarn, modell
Modell av väderkvarn. Text på föremålet: "N:o 101. Modell på 16 kantig wäderqwarn Stora Tisan kallad. Står på norrmalm. X.D.3.". I Jonas Norbergs förteckning från 1779 beskrivs mod ...
Gruvspel, modell
Skalmodell av gruvspel med två koniska linkorgar, friktionsbroms, överfallsvattenhjul, i obekant skala. Fungerar enligt följande: Vattnet samlas i den s.k. vattenpråmen- "kummern" ...
Personbil
Fyrsitsig personbil med tre dörrar, med ram av U-balk, tvärställda bladfjädrar och kaross av vanadium-stålplåt. Tändning med högspänningsspole, en för varje cylinder. Gas och tändn ...
Lysgasmotor
Fyrtaktsmotor enligt Ottos konstruktion. Liggande direktverkande encyl. Svänghul. Expolsiva blandningen är 9/10 luft, 1/10 gas som komprimeras till 11 atö. Ventilreglering. Tändni ...
Personbil
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med ...
Personbil
Personbil i form av en mindre hästvagnsliknande släpvagn "förspänd" med en "motorhäst", för två personer, med säten klädda med manchestertyg. Bilen kallades "Victoria Combination". ...
Bakhjul med motor
Motor och bakhjul, för cykel. Motorn monterades på pakethållarens plats och den medföljande bensintanken på det horisontella ramröret på en herrcykel. Magnettändning till två tänds ...
Flygmaskin
Planet är av typen monoplan och har en stomme av stål klädd med dural-aluminium. Vingarna är självbärande och ostagade. Det har plats för två besättningsmän med förare och färdmeka ...
Vattenhjul
Ångmaskin
Tvåcylindrig ångmaskin, s.k tvillingmaskin med trunkkolvar. Försedd med rundslid samt samt anordning för omkastning av rotationsriktningen. Skutet vevhus, smörjsystem för vevaxel o ...
Flygmaskin
Tvåsitsigt monoplan tillverkat av trälister, vävklädda vingar, stagande ståltråd. Skevningsbara vingar, höjdrodret bak och sidorodret regleras med wirar från förarplatsen. Två hjul ...
Ångmaskin
Balansångmaskin med pumpmekanism. Balansens vikt ca. 10 ton. Maskinen gjorde 10 fram- och återgående kolvslag per minut. Ångmaskinen: Cylinderdiameter: 1,625 m Kolvarea: 2,1 m2 S ...
Ångspruta
Dubbelverkande ångmaskin och pump på underrede för anspänning med två eller fyra hästar. Pannan är stående med eldstad i botten och rökavgång genom en skorsten på toppen. Utrustad ...
Cykel
Trehjulig cykel. Styrning med högerhandshandtag som påverkar kugghjul-kuggstång. Bromshandtag för vänsterhand. Kedjedrift. Två stora bakhjul, ett litet framhjul och "damsadel", vil ...
Sveriges första passagerarflygplan.
I hallens tak hängde Sveriges första passagerarflygplan, en tysktillverkad Junker F 13 från 1923. Här fanns även en kopia av tysken Otto Lillienthals hängglidare från 1890-talet, en autogiro - helikopterns föregångare - från 1932, ett svensktbyggt exemplar av det berömda Blériot-flygplanet från 1911 och ett dubbeldäckat jaktplan, tillverkat vid Thulins fabriker i Landskrona 1917.
Samuel Owens ångmaskin.
Mitt i hallen står Sveriges äldsta bevarade ångmaskin. Det är en s k balansångmaskin som användes vid Höganäs stenkolsgruva från 1832 till 1909 för vattenpumpning. Maskinen, som är konstruerad efter skotten James Watts principer, byggdes på Kungsholmen i Stockholm av den inflyttade engelsmannen Samuel Owen. Ångmaskinen kom att betyda mycket för såväl industrin som transporter under 1800-talet och i utställningen visades ett stort antal ångmaskiner som representerar olika konstruktioner och användningsområden. I andra delar av Maskinhallen kunde man studera vilken teknik som använts inom andra energiområden.
Muskler, vind och vatten.
Muskelkraft från människor och djur var långt in på 1800-talet vår viktigaste källa till kraft. I det avsnitt som beskrev muskelkraft visades bl a en handdriven brandspruta från 1700-talet och äldre modeller av tramphjul och hästvandringar. I avsnittet som behandlade vindens kraft visades modeller av bla en väderkvarn, en vädersåg och Näsuddens vindkraftverk. Sverige är rikt på strömmande vatten och vattenkraften har haft stor betydelse genom historien. I vattenkraftavdelningen visades utvecklingen från enkla vattenhjul över 17- och 1800-talets avancerade gruvspel till våra dagars vattenturbiner.
Ångmaskinen får konkurrens.
Som ett alternativ till kolvångmaskinen utvecklades i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet ångturbinen. Två svenska bidrag till denna utveckling fanns representerade i utställningen: de Laval-turbinen och Ljungströmturbinen
Ett annat alternativ till framförallt mindre ångmaskiner var varmluftmotorer. Inom denna grupp visades bl a svensken John Ericssons varmluftmaskin från 1855 och en modern stirlingmotor, tillverkad av Kockums 1979. Ett sista avsnitt behandlade förbränningsmotorer. Denna typ av maskiner, som i hög grad satt sin prägel på 1900-talet, utvecklades i mitten av 1800-talet - först med gas som drivmedel och senare med olika petroleumprodukter, som t ex fotogen och bensin.
Från sparkcykel till SAAB Ecosport.
Den ena halvan av Maskinhallen handlade om olika transportmedel. Här kunde man till en början följa cykelns utveckling från 1700-talets sparkcykel över 1800-talets höghjulingar och säkerhetsvelocipeder till dagens mountainbike. I ett annat avsnitt visades motorcykelns historia - från Sveriges första motorcykel, en tysk Hildebrand & Wolfmüller från 1894 till en Husaberg av 2000 års modell från Sveriges sista motorcykeltillverkare.
Avsnittet om bilar inleddes med Gustaf Eriksons fotogendrivna åkvagn från 1897, den första bilen med förbränningsmotor som tillverkades i Sverige. Här stod även Stockholms första bil, en fransk Leon Bollée från 1897. Bland övriga bilar som visades kan nämnas: Scania från 1902, Scania-Vabis modell 1912, Ford modell T tillverkad 1922, SAAB 92, årsmodell 1952, Volvo PV 444 från 1949 och en SAAB Ecosport från 1992.
Flygterassen.
På den s k Flygterrassen, som man tog sig till via en trappa i Maskinhallen, visades flygets historia i Sverige med utblickar mot andra länder. Här fanns bland annat modeller av flygplan, luftskepp och ballonger, tidiga stjärnmotorer och radmotorer och Sveriges först reamotor. Uppe på terrassen kunde man även beskåda en riktig rymdsten och flaggor som varit på månen.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».