• FILM
1) Folkskolans 100-års jubileum.
a)      Samling vid Praktiska Mellanskolan:
0155 Skolbarnen samlas med sina lärare på Kålgårdsbergs¬skolans gård (skolan har varit småskola-folkskola, Högre Folkskola,  Kommunal Mellanskola och Praktisk Mellanskola).  I bakgrunden ligger det hus som rymmer tidningen Bohus-Postens lokaler (tidigare gamla albumfabriken) vid korsningen Lagerbergsgatan-Torggatan.
0203 Kålgårdsbergsskolans fasad mot söder.  Skolan brann ned år 1966.
0208 Musikparad med Bohusläns Regementes musikkår och med polisman Algot  Scherman i täten.  Tamburmajor är musikfanjunkare Edvin Jacobsson.
0211	I bakgrunden villan vid Lagerbergsgatan 33; byggd kring sekelskiftet av stadsingeniören Herder Lindeberg; sedermera BB,  bostadshus för fam.  Södergren, m.fl.
0212	Skolvaktmäståren Alfred Karlsson, boende i vaktmästare¬bostaden på Margretegärdeskolan Lagerbergsgatan 24 I bakgrunden "Heldes hus" Jac.  Trahnsgatan 3 (Hörnet Jac.Trahnsgatan-Lagerbergsgatan).
0213	Skolgatan söderut;  t.h.  ett provisoriskt skyddsrum ovan jord i Margretegärdeparken (betongrör med jord-överfyllnad för splitterskydd under krigsåren). I bakgrunden fastigheten Kilbäcksgatan 40 i kv. Aminoff, samt infarten till Sillgatan.
b)	Marsch till Rimnersvallen:
0256 Skolbarnen marscherar uppför Skolgatan; folkskolläraren Verner Lundgren.
0258 Skolpojken Ingemar Axelsson med skolmössa (sedermera brandman i Uddevalla)  samt läraren Harry Hagild.
0316 Lärarna Gunnar Hangby och Albert Olsson  (läraren t.h. är okänd).
0321 Rimnersvallens gamla entré under läktaren av trä.
0329  t.h.  vaktmästaren på Rimnersvallen Oskar Andersson, tillika maskinmästare på Uddevalla Teater.
0333 Berget norr om Rimnersvallen;  berget väster om Rimners¬vallen kallades  "kikens kulle"  eller snarare "snikens kulle"  en plats för gratistittarna över planket på "Vallen".
c)	Gymnastikuppvisning:
0344 Skolbarnens gymnastikuppvisning på Rimnersvallens gräsmatta;  i talarstolen står pastorn och folkskole-inspektören Carl Agner.
0433 Folkskolläraren Gertrud Bävermark  (sedermera Grenholm).

2) Underås Barnhem:   10-årsjubileum.
0000 Max Albin Dahlgrens barnhem för flickor.

3)    Cederslund barnkoloni år 1938.
0004 Vid båtbryggan på Cederslund 1938; Gullmarsbergsviken i Skredsvik.
0007 Kolonibyggnaden Cederslund.

4)    Uddevalla Stads finska adoptivbarn från Loimaa. (Hemmet å Resteröd)
0033 Barnen på Resteröd.
0059 Drätselkammarens ordf.  Redaktör Emil Sahlgren; (t.v. med "kubb").

5) Undervisning i Lancasterskolan.
0438 En visning av undervisning i lancastermetoden visas av elever i Uddevalla. Lancastermetoden innebar i huvudsak att äldre och kunnigare elever fick biträda lärarna vid undervisningen. "Lancasterskolan" i Uddevalla låg vid korsningen Södergatan-S. Drottninggatan.
0525 Skoleleven Margit Fröberg, Uddevalla.

6)	Utställning i Idrottshallen.
O548 En utställning anordnades med anledning av skoljubileet i Idrottshallen vid Göteborgsvägen.
0633 Utställning av slöjdalster i Idrottshallen.
0659 t.v.  Skoldirektör Gustav Glave,  t.h.  okänd person.
0700 Mångårige Folkskolläraren och tillika biodlaren J.E.  Dahlén, boende på Jacob Trahnsgatan 9.

7)	Simpropaganda vid Svenskholmarna.
0705 Simpropagandan under medverkan av lärare och elever från skolorna i Uddevalla ägde rum vid den relativt nya "Simstadion"  intill den sydligaste av de tre Svenskholmarna.
0710	Hopptornet av betong vid Simstadion.  I bakgrunden Skeppsvikens Badplats.
0711	I bakgrunden Frölandsbergen och t.h. båtar upplagda vid Stora Kärraholme (båtarna troligtvis Svenska Loyds englandsbåtar Suecia och Britania).
0713 Vid hopptornet Svenskholmen och i bakgrunden badplatsen Simstadion.
0716 Badhytterna intill hopptornets landfäste.
0719 Folkskolläraren,   simläraren och simledaren Verner Lundgren.
0727 Lärarna Birgit Hamberg,  okänd,  Signe Engelke och Elsa Gilen .
0729	t.h.  Läraren Gunnar Hangby.
730	t.v.   läraren,  sedermera rektorn Jean Wallentinsson.
0731	I mitten lärarna frk. Alice Pettersson och t.h. frk Elisabeth Fahl (Bleketskolan).
0734 Folkskolläraren Wilhelm Strand;  i bakgrunden gamla "Damernas Badplats".
0736 Wilhelm Strand (även idrottslärare).
0750 Eleverna Said Svensson och t.h.  Rustan Karlsson samt vid 0751 t.h. Arne Sääf.
0823 Folkskolläraren och simmaren Eric Bohlin.
0825 Hopptornet vid Svenskholmarna med Föreningen Nordens konferensanläggning "Bohusgården" på berget i bakgrunden

8) Uddevalla Stads folk-och småskolor; skolavslutning år 1943.
Pastor Agner avtackas.  Avslutning i kyrkan.
0830 Margretegärdeskolans fasad mot väster och Margretegärdeparken.
0850 Pastor Carl Agner på trappan till Margretegärdeskolan,
0906 Folkskolläraren Carl Hamberg (även sånglärare).
0908 Folkskolläraren och kommunalmannen Eric Jacobsson.
0919 Folkskollärarna CG. Levin och Harry Hagild.
0930 Uddevalla Kyrka.
0932 Kyrkogatan mot norr och t.h.  "gamla apoteket där även Kafé Hasselbacken var inrymt.
    Photo: Bohusläns museum

Dokumenterande filmmaterial från Uddevalla 1938 - 1943