History
-
Stålbarken Professor Koch byggdes av Russel & Co. i Glasgow 1891.
Fartyget inköptes till Åland 1909 av August Troberg jämte medintressenter. På 1890 talet tillhörde fartyget C.H.H Winters i Elsflet och Professor Koch var sannolikt barkens ursprungliga namn.
Den 14 augusti 1916 köpte Gustaf Erikson huvudparten i Professor Koch som då låg och lossade i en last från Golfen i Portishaed.
I Iquique lastade Professor Koch 2317 ton salpeter för Delagoa Bay och avseglade den 29 januari 1922, men mötte sitt öde i Kap Horns ogästvänliga trakter.
Fartyget förlorade roder, bogspröt, förrigg och en del av storriggen samt led i övrigt svåra skador vid en kollision med ett isberg och drev därefter praktiskt taget redlöst i Sydatlanten i ett par månader. Den 17 april observerades nödsignaler av en engelsk lastångare, som bogserades haveristen in till Montevideo den 20 april. Då hade andra styrman V. Eriksson avlidit. Professor Koch såldes på auktion för 3.950 gulddollars och avfördes ur skeppsregistret i september av ordningsrätten i Mariehamn.
Professor Koch degraderades under det förnämligt klingande namnet Don Juan V till kolpråm i Buenos Aires dit hon bogserades.
Kan nämnas att när Edgar Erikson, son till Gustaf Erikson, besökte Buenos Aires 1954 med ett av rederiets motorfartyg besökte han Don Juan V: Mäklaren utverkade att Edgar Erikson fick Professor Koch rattnavkapsel med fartygets namn ingraverat som gåva till Ålands Sjöfartsmuseum.Levererat: 1891 (Byggd av Russel & Co. i Glassgow)
Förlist/förstört: 1922 (Efter kollision med isberg i Sydatlanten inbogserad till Montevideo, kondenmerad.)
1 object
References
-
- Kåhre, Georg: Under Gustaf Eriksons flagga (1948)
Metadata
- Part of datasetFartyg ägda av Gustaf Erikson (Ålands sjöfartsmuseum)
- ProviderKulturNav
- Date publishedFebruary 2, 2018
- Date updatedApril 25, 2024
- UUIDa7e1901b-98b9-4d0b-8591-524665fe31a0