History
-
-
Byggs som Mårten 1901 för J.P. Liundgren m.fl. på Vesterviks Skeppsvarv i Vestervik, Sverige. Säljs till norge 1919 och omdöps till Bjerkvik. Omdöps till Sirius 1924 efter att ha sålts till Sverige. År 1928 köps Sirius av bröderna Karl Johan Fremling och Algot Karlsson från Lemland, Åland. Upplags 1939-1942 p.g.g.a höga krigsriskpremier.
I oktober 1942 köper Gustaf Erikson (Rederiaktiebolaget Ponape) Sirius som sedan förs till repareras på Nystads Varv, som ägs av Gustaf Erikson. 1942 tidsbefraktas Sirius till Transportflotte Speer för trafik i Nordnorge. 1944 uppmanas kapten Gustav Holm av Tyskland att lämna fartyget. Tysk kapten sätts ombord och Gustaf Eriksons besättning rymmer.
I januari 1945 strandar Sirius på västra sidan av ön Skjaerpa under resa från Trondheim till Rognan. Får efter roderhaveri i hårt väder vatten i maskin och lastrum. I juni 1945 återlämnar de allierade Sirius till rederiet. Efter rederiets inspektion konstateras att Sirius ligger i Rognan full av vatten. 1946 beviljar Statens licensnämnd exporttillstånd för försäljning av vraket. Samma år säljs haveristen till Wahl & Kvandahl, Fauske och omdöps till Siloy. Ombyggs till fiskefartyg och omdöps till Streif. 1979 kondemneras fartyget och sänks i Saltfjorden. -
Levererat - 1901 (Byggs på Vesterviks Skeppsvarv (Emil Nordström), Vestervik.)
-
Förlist/förstört - (Kondemneras och sänks i Saltfjorden)
-
References
-
- Limnell, Bo: Gustaf Eriksons motordrivna fartyg (2018)
Metadata
- Alternative name OHOJ
- Part of dataset Fartyg ägda av Gustaf Erikson (Ålands sjöfartsmuseum)
- Provider KulturNav
- Date published June 23, 2020
- Date updated March 19, 2024
- UUID e5646064-3328-40f2-a97a-442a784d8378