Dagböcker för G. W. Engström
Dagböcker för G. W. Engström Stina Hedvall / Flygvapenmuseum Attribution (CC BY)

Röster från det förflutna – haveri i Ålands hav och effekter för en filare på Nordisk Aviatik

Arkivens dag 2021 – med temat Röster i arkiven - handlar om den långa kampen för rösträtt, och om arkiven som ett sätt att få insyn i den demokratiska processen. Temat kan också handla om de som var där när något hände, de som deltog eller stod bredvid, de som levt ett långt liv eller de som försvann för fort. Flygvapenmuseums tolkning av temat är att lyfta upp en berättelse från en person som var aktiv i svensk flyghistoria, men ändå stod bredvid de stora flygarna och händelserna.

Porträtt av Gustaf Walter Engström Flygvapenmuseums arkiv Public domain mark (CC pdm)

Det är sommar 1918. Gustaf Waldemar Engström (1898-1983) är anställd som filarelev och medhjälpare på Nordiska Aviatik AB (NAB) i Stockholm. Detta företag tillverkar flygplan och bedriver flygskola, och drivs av flygpionjären, friherre Carl Cederström och Carl Gustaf Krokstedt. Gustaf Engström skriver i sin dagbok lördagen den 29 juni att ”Krokstedt och Baron” gett sig väg till Finland i flygmaskinen ”Kurtis” (NAB 12). Något besked om att besättningen är framme kommer dock inte. Fem dagar senare, den 4 juli skriver Gustaf att ”Vi har ännu inte hört något från Baron å Krokstedt men befarar det värsta.” Gustaf har nu nåtts av besked att man nu har hittat bitar av "Kurtis" i ett minfält i den finska skärgården. Gustaf skriver i sin dagbok att under söndagen (den 30 juni) har det ”hörts motorsurr å en explosion, med svart rök.”

Carl Cederström och Carl-Gustaf Krokstedt omkom under en leveransflygning till Finland, 1918. Flygvapenmuseums arkiv Public domain mark (CC pdm)

Gustaf grubblar över om ”Krokstedt å Baron Cederström har förolyckats”, och vilka följder det skulle få för flygskolan och dess framtid. Över en vecka senare, den 12 juli konstaterar Gustaf att ”igår anträffades Baron Cederströms lik i Ålands hav, utan byxor och skor. Vi har skramlat till en krans.” Den 15 juli skriver Gustaf att ”Baron ska begravas om onsdag [17 juli] i på Ingaröns kyrka.”

Gustaf Engström vid tjänstgöringen vid Flygkompaniet i Malmslätt, 1918-1922 Flygvapenmuseums arkiv Public domain mark (CC pdm)

Efter Cederströms och Krokstedts död får Gustaf Engström börja om i tillvaron, och värnplikten tar vid i Linköping. I början av november 1918 kommer Gustaf därför till Flygkompaniet i Malmslätt (arméflyget), där han blir kvar till oktober 1922. I sin nya tjänst och sitt nya liv skriver Gustaf om resning av hangartält, flygturer med bl.a. Phönix Dront och FVM S 18, tjänstgöring i Skillingaryd, samt fritid med besök i Linköpings Trädgårdsförening och Folkets park, samt även hemresor till Stockholm. Under sommaren 1922 skriver Gustaf att det är ”vackert väder. Arbetslösheten är stor men på sett å vis är tiden ljusare. Och jag mår inte sämre här än hemma i Stockholm när man ändå får gå arbetslös.” I oktober 1922 flyttar Gustaf dock tillbaka till Stockholm, då han får anställning vid ”Elektriska verken”. Gustaf bIev sedan kvar i Stockholm. I mitten av 1960-talet avslutade han sin yrkesbana, då vid LM Ericsson vid Telefonplan i Stockholm.

Avgångsbetyg för Gustaf Engström från NAB, 1918 Flygvapenmuseums arkiv
Inför Cederströms och Krokstedts start av flygplan NAB 12 den 29 juni 1918. Sceneri ur Flygvapenmuseums samling (FVM.148717). Bengt Hermansson / Flygvapenmuseum Attribution (CC BY)

Källor:

* Gustaf Walter Engströms personarkiv, Flygvapenmuseum

* Svensk Flyghistorisk Förenings diskussionsforum

Text: Therése Davidsson

Order this image

Share to