main article image
Oliver Lindkvist. SMTM/Marinmuseum Attribution (CC BY)

Om en modell av jagaren Mode

Mitt under brinnande världskrig tog den 18-årige Arthur Zaar från Trelleborg värvning i flottan. Efter att ha genomgått grundläggande utbildning placerades han ombord på jagaren HMS Mode. Han kom att stanna i flottan ända till hösten 1946, alltså ett drygt år efter freden. På sina frivakter ombord gjorde han som så många andra sjömän gjort före och efter honom, han tillverkade en modell av sitt fartyg.

Fartyget som Arthur mönstrade ombord på var helt ny. HMS Mode sjösattes den 11 april 1942 och levererades till flottan den 8 oktober samma år. Hon var ett av fyra fartyg i samma klass, alla med namn hämtade från den nordiska mytologin. Dessa jagare var något mindre än övriga fartyg av samma typ. De kallades för kustjagare och var säkerligen efterlängtade i en flotta som på grund av kriget hade fått många nya uppgifter att lösa. HMS Mode skulle användas till eskorter och bevakning, men kunde också brukas till minsvepning och minutläggning.

Jagaren Mode under gång. Fo71075C. Okänd fotograf/Marinens pressdetalj. Sjöhistoriska museet. Attribution (CC BY)

Arthur var eldare ombord. Det innebar att hans främsta uppgift när fartyget var till sjöss var att skyffla in kol i pannorna. Det brinnande kolet värmde vatten och vattenångan från det kokandet vattnet satte fart på turbinhjulen som drev fartyget. Eldarnas liv var hårt. Arbetet var fysiskt krävande samtidigt som det naturligtvis var väldigt varmt vid pannorna.

Eldare i arbete på pansarskepp. Fo80328A. Okänd fotograf/Nord. rotogravyr. Sjöhistoriska museet Public domain mark (CC pdm)
Arthur Zaar på pistolskyttebanan. TM.PAM:8781. Stjärnfoto. Trelleborgs museum.

Men på ett fartyg blir det även fritid, eller frivakt som det kallas ombord. Denna tid har sjömän i alla tider bland annat ägnat åt olika hantverksarbeten. En sådan syssla har varit att bygga en modell av sitt eget fartyg, och detta beslutade sig Arthur Zaar för att lägga sin fria tid på. Tillsammans med en kamrat ombord som hette Lennart Fransson började Arthur konstruera en modell av HMS Mode. Han använde olika spillbitar och överblivet material som han fick tag på i fartygets olika verkstäder. Det räckte emellertid inte. På en del landpermissioner var han och köpte delar som behövdes, till exempel material till ankarkättingen.

När Arthur lämnade flottan 1946 tog han modellen med sig. Han tog upp en ny karriär inom Tullverket och han kom att tillbringa sina yrkesverksamma år som tulltjänsteman i Trelleborg. På fritiden ägnade han sig åt pistolskytte och blev ordförande i Trelleborgs pistolskytteklubb. Fartygsmodellen av HMS Mode hade han stående framme i sitt hem.

I januari 2018 avled Arthur Zaar. Modellen fanns i hans kvarlåtenskap och den efterlevande familjen beslutade sig för att erbjuda den som en gåva till Marinmuseum. På museet fattades tämligen omgående beslut om att införliva modellen i samlingarna. Den är ett fint exempel på sjömansarbete och tillsammans med historien om Arthur och det faktum att den tillverkades under de långa och svåra beredskapsåren gör modellen till ett utmärkt tillskott till samlingarna.

Modellen av HMS Mode är bra men inget konstnärligt mästerverk. Den är något grov men har ändå många korrekta detaljer. Dess plats i samlingarna motiveras inte främst för att den avbildar fartyget i detalj, det är historien bakom som gör att den är värd att bevara för framtiden.

Arthur Zaars modell av jagaren Mode. Idag en del av samlingarna på Marinmuseum. Oliver Lindkvist. SMTM/Marinmuseum. Attribution (CC BY)