main article image
Foto: Anneli Karlsson, Sjöhistoriska museet/SMTM Attribution (CC BY)

Utbildning med utsikt – tidiga navigationsskolor

Privatundervisning i navigation har funnits i Sverige sedan 1700-talet. Men 1841 beslöts att särskilda statliga navigationsskolor skulle inrättas för att utbilda befäl inom handelsflottan.

Navigationsskolor etablerades först i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar och Gävle följt av Härnösand, Karlshamn och Visby. Senare inrättades navigationsskolor även i Västervik och Strömstad.

Härnösands Navigations- och Sjöbefälsskola. Odaterad/osignerad akvarell i Sjöhistoriskas samlingar. Reprofoto: Anneli Karlsson, Sjöhistoriska museet/SMTM Public domain mark (CC pdm)

Navigationsskolan i Stockholm

Navigationsskolan i Stockholm öppnade 1842 på Högbergsgatan 26 och 27 elever skrevs in det första läsåret. Två år senare flyttade skolan ett kvarter bort till Fiskargatan 1 vid Mosebacke torg där skolan höll till under många år.

1907 flyttade skolan till ett nytt hus på Stigbergsgatan 30 och nu skrevs 39 elever in på skolan. Skolan fungerade även som internat för eleverna.

I tornet finns en signalmast med en tidkula. Kulan hissades och släpptes ner vid bestämda tider så att fartygen i hamnen kunde ställa in sina mätintrument efter rätt tid.

Gamla navigationsskolan vid Mosebacke torg. Oljemålning av navigationsläraren Frans Albin Pettersson, 1909. Reprofoto: Cecilia Nordstrand, Sjöhistoriska museet/SMTM Public domain mark (CC pdm)
Vykort visande Stockholms Navigationsskola vid Stigberget. Sjöhistoriska museets arkiv Public domain mark (CC pdm)

Undervisningen på navigationsskolan

Undervisningen var uppdelad i en nautisk linje och en maskinteknisk linje. För inträde krävdes praktik från sjöfarande fartyg och på den maskintekniska linjen erfarenhet från varv och verkstäder. Ämnen som ingick i utbildningen var astronomi, navigation, geometri, matematik och skeppsbyggeri.

I arkivet på Sjöhistoriska finns flera elevböcker med anteckningar och uträkningar från utbildningar på flera navigationsskolor i Sverige. Det finns också examensbetyg.

Examensbetyg vid Navigationsskolan i Stockholm 1849 för Johan Wilhelm Schmidt (1975:011), samt föreläsningsanteckningar avsedda att avhandlas vid den nyöppnade Navigationsskolan i Stockholm 1842 (2002:73). Sjöhistoriska museets arkiv Attribution (CC BY)
Exempel på astronomiska uträkningar ur Gotthard Leveaux' elevbok 1903–19. Sjöhistoriska museets arkiv Attribution (CC BY)
John Ahlboms elevbok från Navigationsskolan i Stockholm, sjökaptensklassen 1904–1905 i bakgrunden samt fotografi på sjökaptensklassen 1906. Okänd fotograf. (1969:329) Sjöhistoriska museets arkiv Attribution (CC BY)
Betyg för Edvard Waldemar Granroth som gick Navigationsskolan i Kalmar. Han fick 1907 betyg med beröm godkänt. (SH 626:3) Sjöhistoriska museets arkiv Attribution (CC BY)
Eleverna i sjökaptensklassen vid Stockholms Navigationsskola 1909–1910. Fotograf okänd, Sjöhistoriska museets arkiv Public domain mark (CC pdm)
Exempel på läromedel ur Sven Scotts arkiv (2022:2). Sven Scott gick på Navigationsskolan i Stockholm under tidigt 1900-tal. Sjöhistoriska museets arkiv Attribution (CC BY)

En sällsynt elev och lärarinna

Porträtt av Leonilda Sjöström i Idun nr 11/1898. Public domain mark (CC pdm)

1854 ansökte en kvinna om att få gå på navigationsskolan i Stockholm. Kvinnan hette Leonilda Sjöström (1836-1898) och var uppväxt i en sjömansfamilj i Stockholm. Fadern Pehr Petter Sjöström var flaggskeppare vid flottan och drev en privatskola för navigationselever.

Leonilda visade redan som barn stor begåvning för matematik, geometri och andra ämnen och fick därför undervisa i faderns skola redan som 10-åring.

Leonilda kom inte in på navigationsskolan i Stockholm "av fruktan att i hennes närvaro ej kunna vidmakthålla nödvändig disciplin bland eleverna". Men hon gav inte upp utan ansökte flera gånger. Till slut antogs hon som ”åhörare”, men blev tvungen att avsluta kursen efter en tid på grund av sjukdom. Men hon fortsatte sin bana som lärarinna på faderns privata skola och även som lärare i matematik vid Tekniska skolan.

Läs gärna mer om Leonilda Sjöström i en artikel av Boel Berner i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon: https://skbl.se/sv/artikel/LeonildaMariaElesaraLovisaSjostrom

Vad hände sedan?

1951 bytte navigationsskolorna namn till Sjöbefälsskolan. Flera av navigationsskolorna hade upphört redan 1912 och 1980 lades sjöbefälsskolorna i Härnösand, Malmö och Stockholm också ner. Kvar fanns utbildningarna i Göteborg och Kalmar.

Idag finns sjöbefälsutbildning vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg och vid Sjöfartshögskolan på Linnéuniversitetet i Kalmar.

Huset på Stigberget inrymmer idag Marie Cederschiöld högskola. Framtidens sjuksköterskor, kuratorer, socionomer och teologer får idag studera i samma fantastiska miljö som dåtidens sjöbefälselever.

Än idag samlas tidigare sjöbefälselever på skolan för att minnas sin tid där.

Före detta Navigationsskolan i Stockholm på Stigberget, 2024. Bakom högskolans emblem syns än idag ”Navigationsskola” inristat. Foto: Melissa Rydquist, Sjöhistoriska museet/SMTM Attribution (CC BY)
Signalmasten på tornet på Stigberget. Foto: Melissa Rydquist, Sjöhistoriska museet/SMTM Attribution (CC BY)
Vidunderlig utsikt över Stockholm från tornet på Stigberget. Foto: Melissa Rydquist, Sjöhistoriska museet/SMTM Attribution (CC BY)
Idag finns skolans vackra bibliotek i salarna. Foto: Melissa Rydquist, Sjöhistoriska museet/SMTM Attribution (CC BY)
Utsikt från en i föreläsningssalarna i f d Navigationsskolan. Foto: Melissa Rydquist, Sjöhistoriska museet/SMTM Attribution (CC BY)

Mer i samlingarna

Utställningen "Navigationsskolan 100 år". Foto: Nils Sallstedt, Sjöhistoriska museets arkiv Public domain mark (CC pdm)

1942 uppmärksammade Sjöhistoriska museet att Navigationsskolorna fyllde 100 år genom att bland annat visa upp exempel på vilka läroböcker som användes i undervisningen.

Arkivet till Navigationsskolan i Stockholm finns på Stockholms stadsarkiv. Men i Sjöhistoriskas samlingar finns förutom elevböcker även ett antal föremål från Navigationsskolan i Stockholm.

Text: Melissa Rydquist

Fler artiklar på DigitaltMuseum

Share to