Utbildning med utsikt – tidiga navigationsskolor
Privatundervisning i navigation har funnits i Sverige sedan 1700-talet. Men 1841 beslöts att särskilda statliga navigationsskolor skulle inrättas för att utbilda befäl inom handelsflottan.
Navigationsskolor etablerades först i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar och Gävle följt av Härnösand, Karlshamn och Visby. Senare inrättades navigationsskolor även i Västervik och Strömstad.
Navigationsskolan i Stockholm
Navigationsskolan i Stockholm öppnade 1842 på Högbergsgatan 26 och 27 elever skrevs in det första läsåret. Två år senare flyttade skolan ett kvarter bort till Fiskargatan 1 vid Mosebacke torg där skolan höll till under många år.
1907 flyttade skolan till ett nytt hus på Stigbergsgatan 30 och nu skrevs 39 elever in på skolan. Skolan fungerade även som internat för eleverna.
I tornet finns en signalmast med en tidkula. Kulan hissades och släpptes ner vid bestämda tider så att fartygen i hamnen kunde ställa in sina mätintrument efter rätt tid.
Undervisningen på navigationsskolan
Undervisningen var uppdelad i en nautisk linje och en maskinteknisk linje. För inträde krävdes praktik från sjöfarande fartyg och på den maskintekniska linjen erfarenhet från varv och verkstäder. Ämnen som ingick i utbildningen var astronomi, navigation, geometri, matematik och skeppsbyggeri.
I arkivet på Sjöhistoriska finns flera elevböcker med anteckningar och uträkningar från utbildningar på flera navigationsskolor i Sverige. Det finns också examensbetyg.
En sällsynt elev och lärarinna
1854 ansökte en kvinna om att få gå på navigationsskolan i Stockholm. Kvinnan hette Leonilda Sjöström (1836-1898) och var uppväxt i en sjömansfamilj i Stockholm. Fadern Pehr Petter Sjöström var flaggskeppare vid flottan och drev en privatskola för navigationselever.
Leonilda visade redan som barn stor begåvning för matematik, geometri och andra ämnen och fick därför undervisa i faderns skola redan som 10-åring.
Leonilda kom inte in på navigationsskolan i Stockholm "av fruktan att i hennes närvaro ej kunna vidmakthålla nödvändig disciplin bland eleverna". Men hon gav inte upp utan ansökte flera gånger. Till slut antogs hon som ”åhörare”, men blev tvungen att avsluta kursen efter en tid på grund av sjukdom. Men hon fortsatte sin bana som lärarinna på faderns privata skola och även som lärare i matematik vid Tekniska skolan.
Läs gärna mer om Leonilda Sjöström i en artikel av Boel Berner i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon: https://skbl.se/sv/artikel/LeonildaMariaElesaraLovisaSjostrom
Vad hände sedan?
1951 bytte navigationsskolorna namn till Sjöbefälsskolan. Flera av navigationsskolorna hade upphört redan 1912 och 1980 lades sjöbefälsskolorna i Härnösand, Malmö och Stockholm också ner. Kvar fanns utbildningarna i Göteborg och Kalmar.
Idag finns sjöbefälsutbildning vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg och vid Sjöfartshögskolan på Linnéuniversitetet i Kalmar.
Huset på Stigberget inrymmer idag Marie Cederschiöld högskola. Framtidens sjuksköterskor, kuratorer, socionomer och teologer får idag studera i samma fantastiska miljö som dåtidens sjöbefälselever.
Än idag samlas tidigare sjöbefälselever på skolan för att minnas sin tid där.
Mer i samlingarna
1942 uppmärksammade Sjöhistoriska museet att Navigationsskolorna fyllde 100 år genom att bland annat visa upp exempel på vilka läroböcker som användes i undervisningen.
Arkivet till Navigationsskolan i Stockholm finns på Stockholms stadsarkiv. Men i Sjöhistoriskas samlingar finns förutom elevböcker även ett antal föremål från Navigationsskolan i Stockholm.
Text: Melissa Rydquist