Tunnelbanan fyller 75 år och det vill vi förstås fira! Här får du veta mer om bakgrunden till stationernas namn och när de öppnades. Och alla vill väl kunna de officiella förkortningarna?
Tunnelbanestation Abrahamsberg
Fotograf: okänd
Abrahamsberg var ett dragontorp under Ulvsunda. Namnet härrör från Gustaf Abraham Pihl född 1829, som med familj som bodde på torpet. Även två av hans söner bar namnet Abraham. Det blev stadsdelsnamn 1938 i samband med att området stadsplanerades.
Tunnelbanestationen öppnades 1952-10-26. Spårvagnshållplats sedan 1944.
SL-sign: ABB
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Akalla
Bynamnet Akalla skrevs 1323 akarli. Namnet anses kunna tolkas som "åkarlarnas by". Ån är Igelbäcken. Gården togs 1905 över av militären i samband med att Järvafältets övningsområde inrättades. Den arrenderades ut och brukades ända fram till 1960-talet. 1962 beslöts att övningsområdet skulle frigöras för civil bebyggelse. Området bebyggdes på 1970-talet.
Stationen öppnades 1977-06-05
SL-sign: AKA
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Alby
Alby ingår i den grupp stadsdelar i norra Botkyrka som bebyggdes i början av 1970-talet. Första inflyttning skedde 1970. Alby har namn efter Alby gård (Aleby 1477). Gården blev sedermera säteri och tillhör sedan 1947 kommunen.
Stationen öppnades 1975-01-12
SL-sign: ALB
Kommuntillhörighet: Botkyrka
Tunnelbanestation Alvik
Namnet är troligen ursprungligen ett naturnamn. 1720 var Ahlvijken ett frälsetorp. Under 1800-talet växte industrier upp i området och på 1910-talet började bostadsbebyggelsen. Spårvägen kom till Alvik 1914, och 1952 öppnades tunnelbanan. Spårvägen till Nockeby ansluter vid stationen. Tvärbanan öppnades 2000-06-01.
Stationen öppnades 1952-10-26. Spårvagnshållplats i samma läge sedan 1934.
SL-sign: ALV
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Aspudden
Aspudden var ett torp som nämns första gången 1772. Stadsdelsnamnet tillkom 1934. Ett tidigare namn var Vinterviken. Området började bebyggas 1894. Spårvägsförbindelse sedan 1911.
Stationen öppnades 1964-04-05.
SL-sign ASU
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Axelsberg
Namnet är relativt nytt. Det gavs vid sekelskiftet 1900 åt en villa som ägdes av Axel Rosenlund. Det är ej ett fastställt stadsdelsnamn, men blev tidigt namn på spårvagnshållplatsen. Ett litet centrum har växt upp kring stationen.
Tunnelbanestationen öppnades 1965-05-16
SL-sign: AXB
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Bagarmossen
Mossen som gett stadsdelen sitt namn ska ha blivit uppodlad av en bagare som även ägde Skarpnäcks gård. Stockholms Stad förvärvade marken 1922.
Stationen öppnades 1958-11-19. Ytstationen lades ner 1994 då den underjordiska stationen invigdes.
SL-sign: BAM
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Bandhagen
Torpet Bandhagen nämns 1725. Förleden är ordet band och syftar troligen på att man här tagit vidjor till något slags band. Omkring 1950 började utbyggnaden av området. Stadsdelsnamnet fastställdes 1952. Bandhagen är postadressort för huvuddelen av Vantörs församling.
Stationen öppnades 1954-11-22
SL-sign: BAH
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Bergshamra
Namnet härrör från medeltiden, då som gården Bergshammar. Gården låg vid slutet av Bergshamra Allé och delar av den revs runt 1930. Det moderna Bergshamra byggdes ut från början av 1950-talet.
Stationen öppnades 1978-01-29 Södra entrén 1987-08-21
SL-sign: BEH
Kommuntillhörighet: Solna
Tunnelbanestation Björkhagen
Foto: Gunnar Ekelund
När bostadsbebyggelse skulle uppföras i området hittade man inget äldre namn. På den plats där en kyrka senare skulle komma att byggas fanns dock en björkdunge som inspirerade till namnet Björkhagen, som också blev stadsdelens namn 1948.
Stationen öppnades 1958-11-18
SL-sign: BJH
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Blackeberg
Torpet Blackeberg finns omnämnt 1599. Tolkningen är osäker, men det kan vara färgadjektivet black. Området tillhörde delvis Spånga och delvis Bromma. Efter det att Spånga införlivats med Stockholm 1949 påbörjades stadsplaneringen. Stadsdelsnamnet fastställdes 1950. Under stadsdelen går gröna linjens enda bergtunnel utanför Tranebergsbron.
Stationen öppnades 1952-10-26
SL-sign: BLB
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Blåsut
Blåsut är ett relativt vanligt namn och syftar på en plats som ligger utsatt för blåst. En bebyggelse med detta namn fanns 1782. Det är ej ett officiellt stadsdelsnamn.
Stationen öppnades 1950-10-01
SL-sign BLU
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Bredäng
Torpet Bredengh nämns 1627. Den största gården i området hette annars Jakobsberg, men det ansågs olämpligt då området skulle bebyggas på grund av namnlikheten med Jakobsberg i Järfälla. Bredäng fastställdes därför som stadsdelsnamn. Utbyggnaden kom i gång 1962 och 1965 nådde tunnelbanan Bredäng.
Stationen öppnades 1965-05-16
SL-sign: BRÄ
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Brommaplan
Foto: Gunnar Ekelund
Brommaplan anlades 1939 som ett centrum i Bromma, som från 1913 var införlivat med Stockholm. Bromma delades sedermera på två församlingar, Bromma och Västerled. Bromma blev senare allmänt känt även ute i landet sedan flygplatsen öppnats 1936. Namnet Bromma, som förekommer på flera håll i Sverige och även i Norge har varit svårtolkat. Det uppträder tidigast (1300-talet) i former som brumum, brumar, bruma. Det finns några olika tolkningar, bl a följande: Det finns ett gammalt ord brom eller brum , som ursprungligen betytt "något utskjutande. Det skulle då kunna syfta på någon terrängformation. Det finns även teorier om ett ord brumma, brommar eller dylikt, då betydande "betesmark". En ytterligare förklaring skulle vara att det är ett ljudhärmande sjönamn "Brummaren" om den nuvarande Kyrksjön.
Stationen öppnades som spårvägshållplats år 1944 och trafikeras sedan 1952 av tunnelbanetåg. Terminalen för Mälaröbussarna finns sedan 1968 i anslutning till stationen.
Tunnelbanestationen öppnades 1952-10-26
SL-sign: BMP
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Danderyds Sjukhus
Mörby lasarett invigdes 1922. Det fick sitt nuvarande namn år 1964 inför den omfattande utbyggnad som genomfördes fram till 1974. Namngivning efter kommunnamnet Danderyd, ett tidigare socken- och skeppslagsnamn, vars äldsta skriftliga belägg (Danarøa skiplagi ) är från 1280 och (Danærør) från 1304. Detta kan möjligen tolkas som "gravröset över danskarna", men var detta röse skulle varit beläget är ej känt. Danderyd är adressort för västra delen av Danderyds kommun.
Stationen öppnades 1978-01-29 (Södra entrén 1981-11-12)
SL-sign: DAS
Tunnelbanestation Duvbo
Duvbo blev municipalsamhälle i Spånga socken år 1904. När Spånga införlivades med Stockholm år 1949 överfördes Duvbo till det angränsande Sundbyberg. Tunnelbanestationen har ingen uppgång inom det gamla Duvbo. Den enda entrén är den av de båda föreslagna som ligger längst från Duvbo, men stationen fick ändå detta namn då lämpliga alternativ saknades.
Stationen öppnades 1985-08-15
SL-sign: DUV
Kommuntillhörighet: Sundbyberg
Tunnelbanestation Enskede Gård
Enskede omtalas 1409 som Änskidom och 1443 som ændskedhe. Det finns flera olika tolkningsförslag. Ett är att skede betyder "landtunga", "åsrygg". Enskede skulle då tolkas son "Enåsen". Efter Stockholms inkorporering av Brännkyrka blev Enskede ett stadsdelsnamn. Stadsdelen delades 1934 i flera varav en var Enskede Gård. Enskede är postadressort och sedan 1931 församlingsnamn.
Stationen öppnades 1951-09-09. Spårvägshållplats i samma läge sedan 1930.
SL-sign: ENG
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Farsta
Namnet skrevs tidigt Farlasta (1384) eller Farlista (1441). Man har antagit att det grundar sig på mansnamnet Farle. Utbyggnaden i området började på 1950-talet. Centrum invigdes 1961 sedan tunnelbanan nått Farsta med en provisorisk station i november 1958 och permanent den 4 november 1960.Stationen var fram till 1971 slutstation. Sedan banan förlängts till Farsta Strand har det ofta föreslagits att station Farsta skulle få det förtydligande namnet "Farsta Centrum", vilket dock ännu inte genomförts.Farsta är huvudcentrum för flera stadsdelar i Söderort och postadressort. Farsta församling tillkom 1957.
Stationen öppnades 1960-11-04 (tidigare prov stn 1958-11-18, 600 m norrut)
SL-sign: FAR
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Farsta Strand
Om Farsta-namnet se Tunnelbanestation Farsta. Tunnelbanan förlängdes hit den 29 augusti 1971. Sedan 1989 heter den närliggande pendeltågsstationen (tidigare Södertörns Villastad) också Farsta Strand.
Stationen öppnades 1971-08-29
SL-sign: FAS
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Fittja
Foto: Peter Gullers
Fit är enligt fornnordiskan en sluttning mot en sjö. Här bodde människor redan på 500-talet e Kr. Sjövägarna var länge att föredra men Gamla Göta landsväg gick här för den som ville ta landvägen. Området fick en kraftig utbyggnad och befolkningstillväxt under 1970-talet.
Stationen öppnades 1972-10-01
SL-sign: FIJ
Kommuntillhörighet: Botkyrka
Tunnelbanestation Fridhemsplan
Fridhemsgatan betraktas i boken "Stockholms Gatunamn" som ett "fantasinamn". Namnet tillkom vid den stora namnrevisionen 1885, men någon speciell anledning till namnet, eller någon äldre bebyggelse med namnet Fridhem har man inte kunnat finna. Den trekantiga platsen i anslutning till gatan fick först 1935 namnet Fridhemsplan. Detta är ännu idag det "riktiga" Fridhemsplan, även om den breda Drottningholmsvägen mellan S:t Eriksgatan och Fridhemsgatan väl av många uppfattas som en del av just Fridhemsplan. Stationen var länge den djupaste av tunnelbanans stationer.
Stationen öppnades 1952-10-26 (tunnelbana 1) och 1975-08-31 (tunnelbana 3)
SL-sign: FHP
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Fruängen
Fruängen omnämns i jordeboken 1825 som ett torp under Västberga. Någon egentlig förklaring till namnet har inte stått att finna. Möjligen kan det helt enkelt ha bildats i analogi med Herrängen. Spårvägen kom till Fruängen 1954 och tio år senare byggdes tunnelbanestationen.
Stationen öppnades 1964-04-05
SL-sign: FRÄ
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Gamla Stan
Stationen, som öppnades 1957, har namn efter det dåvarande "populärnamnet" på stadsdelen "Staden Mellan Broarna". Sedan 1980 heter stadsdelen även officiellt Gamla Stan.
Stationen öppnades 1957-11-24
SL-sign: GAS
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Globen
Stationen, som efter en omfattande ombyggnad från 21 augusti 1989 heter Globen efter den tidigare samma år invigda arenan, hette dessförinnan Isstadion. Detta namn fick stationen den 19 november 1958, då Isstadion (senare Hovet) hade invigts. Dessförinnan hette stationen Slakthuset efter det år 1912 öppnade Enskede slakthus. Denna stations namn har alltså följt de dominerande anläggningarna i området.
Stationen öppnades 1951-09-09, helt ombyggd 1989. Södra entrén 1989-08-21. Plattform för Tvärbanan tas i bruk hösten 1999.
SL-sign: GLB (tidigare ISS och SLH)
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Gubbängen
Gården Gubenge (1627) uppträder redan på 1700-talet med sin nuvarande stavning. Namnets tolkning är inte helt säker. Det kan möjligen vara en skämtsam omskrivning för "herräng", alltså en frälseäga. Området bebyggdes med bostäder på 1940-talet.
Stationen öppnades 1950-10-01
SL-sign: GUÄ
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Gullmarsplan
Stationen öppnades samtidigt som Skanstullsbron invigdes den 3 september 1946. Den hette då Johanneshov och trafikerades av spårvagnar fram till den 1 oktober 1950. Då Johanneshov ansågs som ett för vidsträckt namn (bl a postadress för en stor del av Söderort) ändrades stationsnamnet 1958 till Gullmarsplan efter en närbelägen platsbildning. Detta är ett så kallat kategorinamn (sjöar och vikar) som är vanligt i t ex Årsta. Stationen komletterades 1990 med en stor bussterminal för Haninge/Tyresö-bussarna. Här finns trafikledningscentralen
Stationen öppnades 1950-10-01 (spårvagnstrafik från 1946-09-03). Plattform för Tvärbanan togs i bruk i januari 2000.
SL-sign: GUP (tidigare JOH)
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Gärdet
Ladugårdsgärdet omnämns redan 1508 som namn på det stora öppna fält som delvis ännu finns kvar och som var militärt övningsområde från 1672 fram till början av 1900-talet. År 1926 blev Ladugårdsgärdet officiellt stadsdelsnamn på Östermalm norr om Valhallavägen som senare kom att bebyggas i funktionalistisk stil. Detta officiella namn används dock nästan aldrig, utan det är den populära namnformen Gärdet som dominerar och också fick ge namn åt stationen.
Stationen öppnades 1967-09-02
SL-sign: GÄR
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Hagsätra
Foto:okänd
Namnet nämns som Axsettra 1627 och 1715. Från 1803 förekommer formen Hagsätra. Förleden är sannolikt hag i betydelsen stängsel, gärdsgård. Hagsätra var ett torp under Älvsjö gård. 1956 planlades området och bebyggelsen påbörjades 1957. 1958 fastställdes stadsdelsnamnet.
Stationen öppnades 1960-12-01
SL-sign: HAG
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Hallonbergen
Här fanns som namnet antyder rikligt med hallonsnår. Området ägdes av staten för militära ändamål men var tillgängligt för allmänheten. Sundbybergs kommun förvärvade marken 1966.
Stationen öppnades 1975-08-31
SL-sign: HAB
Kommuntillhörighet: Sundbyberg
Tunnelbanestation Hallunda
Hallunda var ett gammalt säteri från 1600-talet. I samband med byggandet av Norsborgs vattenverk inköpte Stockholm stora markområden i norra Botkyrka.1964 kom Stockholms och Botkyrka kommuner överens om utbyggnaden av området. Hallunda utgör huvudcentrum för stadsdelarna i Norra Botkyrka, även om postadressen är Norsborg.
Stationen öppnades 1995-01-12
SL-sign: HLU
Kommuntillhörighet: Botkyrka
Tunnelbanestation Hammarbyhöjden
Den tidigare stadsdelen Hammarby delades 1948, varvid detta område fick namnet Hammarbyhöjden. Hammarby är ett relativt vanligt namn; förleden hammar kan tolkas som "klippa", "stening mark" och dylikt. Hyrehusbebyggelsen i Hammarbyhöjden påbörjades 1935.
Stationen öppnades 1958-04-17
SL-sign: HYÖ
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Hjulsta
Namnet hiwlista näms första gången 1486. Någon riktig förklaring har inte kunnat ges. Möjligen kan ett mansnamn Hjule ingå, men det är osäkert. Hjulsta är ingen officiell stadsdel, utan en del av Tensta. Tunnelbanan till Hjulsta öppnades 1975.
Stationen öppnades 1975-08-31
SL-sign: HJU
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Hornstull
Ordet Horn var troligen tidigare namnet på Åsöns (Södermalms) västra udde. Här inrättades en av Söders tullstationer. Den omnämns 1664 som Horns Tullport. Tullbevakningen vid stadsportarna upphörde 1845. Den tidigare trekantiga platsen i Hornsgatans mynning mot Långholmsgatan som tidigare kallats Hornsplan fick 1959 namnet Hornstull.
Stationen öppnades 1964-04-04
SL-sign: HOT
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Husby
Husby gård, som var en av Järvafältets yngsta gårdar och tillkom i början av 1800-talet. Namnet kan spåras till en karta från 1630-talet (Husby gärde)
Stationen öppnades 1977-06-05
SL-sign HUB
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Huvudsta
Foto: Klas Hellström
Namnet kommer från godset Huvudsta och finns med i tingsprotokoll från 1300-talet som "Hudhastum". Järnvägen genom området invigdes 1876.
Tunnelbanestationen öppnades 1985-08-15
SL-sign-HUV
Kommuntillhörighet: Solna
Tunnelbanestation Hägerstensåsen
Stadsdelsamnet Hägerstensåsen lanserades i samband med stadsplanearbetet i området under åren 1942-43 och fastställdes 1948. Namnet Hägersten däremot finns belagt redan 1432. Tidiga namnformer var hægrasteen. Hägerstens gårds ägor omfattade .... Hägersten är postadressort och sedan 1957 församlingsnamn. Tunneln under åsen öppnades för spårvagnstrafik 1945. Tunnelbanan kom till Hägerstensåsen 1964.
Stationen öppnades 1964-04-05
SL-sign: HSÅ
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Hässelby Gård
Namnet Hässelby omnämns som hæsliby år 1333. Förleden är ordet hässle ""hasselbestånd". Hässelby villastad var municipalsamhälle från 1914 och köping 1926-48. Hässelby Gård fick sitt namn fastställt 1951, varefter bebyggelsen påbörjades. Hässelby församling bildades 1962. Tunnelbanan öppnades 1956 och sedan 1992 är Hässelby åter postadressort.
Stationen öppnades 1956-11-01
SL-sign: HÄG
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Hässelby Strand
Hit nådde tunnelbanan 1958. Läs vidare om namnet under Hässelby Gård ovan.
Stationen öppnades 1958-11-19
SL-sign: HÄG
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Högdalen
Namnet Högdalen tillhörde ursprungligen ett torp, namngivet efter läget i en dal mellan höjder. Nynäsbanan inrättade en hållplats med det namnet år 1929, varifrån det senare togs till stadsdelen. Stadsdelsnamn sedan 1952.
Stationen öppnades: 1954-11-22
SL-sign: HÖD
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Hökarängen
Gården Hökarängen, omnämnd 1715, kan möjligen ha fått sitt namn av att den ägdes av någon "hökare", dvs handelsman.
Stationen öppnades 1950-10-01
SL-sign: HÖÄ
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Hötorget
Stationen öppnades den 26 oktober 1952 under namnet Kungsgatan som utgångsstation för Västra tunnelbanan. Den 24 november 1957 öpnades förbindelsen söderut mot Slussen. Stationen hade den 10 oktober samma år fått sitt nuvarande namn. Hötorget har fått sitt namn efter den plats där bönder lastade av hö. Namnet är belagt sedan 1600-talet.
Stationen öppnades: 1952-10-26
SL-sign: HÖT
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Islandstorget
Kategorinamn, "nordisk forntid och fornforskning". Ändstation för Ängbybanan (spårväg) från 1944 och tunnelbanestation 1952.
Tunnelbanestationen öppnades 1952-10-26
SL-sign. ILT
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Johannelund
Johannelund var en statarbostad under Vinsta. Vinsta är också det officiella stadsdelsnamnet, medan tunnelbanestationen 1952 fick namnet Johannelund. Johannelund är den enda stationen som saknar mittplattform. Stationen var en så kallad industristation med begränsat öppethållande ända till 1997.
Stationen öppnades 1952-10-26
SL-sign: JLO
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Karlaplan
Foto: Nils-Åke Siversson
Karlaplan namngavs 1885 samtidigt med Karlavägen. Ett kategorinamn som syftar på den karolinska tidens kungar, karlarna.
Stationen öppnades 1967-09-02
SL-sign: KAP
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Kista
Det ursprungliga Kista låg någon kilometer längre norrut i Sollentuna och omnämns redan på 1300-talet. Detta Kista hade en utjord i Spånga, tidigare kallad Norgården. Först år 1807 dyker namnet Kista upp som namn på denna bebyggelse. Den språkliga härledningen av namnet är inte helt klarlagd, men troligen hänger det samman med ett ord kvia eller kya som skall ha betytt "inhägnad för smärre kreatur". Stadsdelsnamnet fastställdes först 1980 till Kista. 1971-80 kallades området Kista Gård. 1980 bröts Kistaområdet ut ur Spånga till en egen församling som sedan 1988 även är postadressort.
Stationen öppnades 1977-06-05
SL-sign: KIS
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Kristineberg
Tidigare trodde man att namnet var efter drottning Kristina, men mer sannolikt är det att det är riksrådet Anders Torstensons hustru Christina Stenbock som gett namnet. Anders Torstensons far, fältmarskalken Lennart Torstenson, hade 1647 fått området i kunglig donation. Egendomem kom i kommunal ägo 1920. Större bostadsbebyggelse tillkom under 1930-talet.
Stationen öppnades 1952-10-26
SL-sign: KRB
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Kungsträdgården
Stationen invigdes 1978. Den södra biljetthallen, vars byggande förorsakade den berömda "almbråket" öppnades dock inte förrän 10 år senare och då i ett annat läge än ursprungligen planerat. Kungsträdgården var från början just en kunglig köksträdgård som stegvis ändrades till en "lustgård." Inte förrän 1970 övergick parken helt i kommunal ägo.
Stationen öppnades 1977-10-30 (Uppgången mot Arsnalsgatan 1987-01-02)
SL-sign: KTG
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Kärrtorp
Kärrtorp var ett torp på Hammarbys ägor och har sitt namn efter belägenheten intill ett kärr. Området tillhörde fram till 1930 Nacka, varefter det överfördes till Stockholm. Stadsdelsnamn 1948.
Stationen öppnades 1958-11-18
SL-sign: KÄT
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Liljeholmen
Liljeholmen var ursprungligen ett torp under Årsta. Mest känt är det dock som värdshus under tre århundraden. (Lillieholms Kroug 1689), besjungen av bl a Bellman och Lasse Lucidor. Den även i våra dagar kända stearinfabriken fick sitt namn härifrån, trots att den redan efter två år (1841) flyttade till Danvikstull och numera ligger i Oskarshamn. När järnvägen kom 1860 förändrades området snabbt och 1899 inrättades Liljeholmens municipalsamhälle. Efter införlivandet med Stockholm 1913 fastställdes stadsdelsnamnet officiellt år 1926. Tunnelbanestationen är en grenstation för grenarna mot Fruängen och Norsborg.
Stationen öppnades 1964-04-05. Ytterligare en biljetthall togs i bruk 1999-09-01. Tvärbanan invigs på sträckan Gullmarsplan-Liljeholmen 2000-01-08. Ny underjordisk bussterminal togs i bruk 2004-05-15
SL-sign: LIH
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Mariatorget
I samband med planeringen av den sydvästra tunnelbanan aktualiserade AB Stockholms Spårvägar ett namnbyte på dåvarade Adolf Fredriks Torg. Man skulle anlägga en tunnelbanestation där, men ansåg att det dåvarande namnet skulle föra tankarna till området kring Adolf Fredriks kyrka på Norrmalm. Istället föreslog man namnet Mariatorget i anslutning till Maria kyrka och området däromkring. Från kommunalt håll visades förståelse för dessa synpunkter och namnbytet skedde 1959 i god tid före stationens invigning 1964. Redan 1923 hade namnberedningen föreslagit samma namnbyte som avslogs den gången.
Stationen öppnades 1964-04-05
SL-sign: MRT
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Masmo
Foto: Hans Ekestang
Masmo är idag namnet på en trakt inom kommundelen Vårby i Huddinge. Ursprungligen var Masmo ett torp under Glömsta och skrevs Masmor i de äldsta husförhörslängderna (1689-1713). Detta mor lär betyda"örtrik granskog". Förleden Mas anses av J P Strid i "Ortnamnen i Huddinge" syfta på "gråmas" = varg. Masmo skulle då alltså kunna tolkas som "vargskog".
Stationen öppnades 1972-10-01
SL-sign: MAS
Kommuntillhörighet: Huddinge
Tunnelbanestation Medborgarplatsen
Det tidigare namnet Södra Bantorget hängde ihop med järnvägsområdet vid Södra station. Torget och spårvägsstationen bytte namn till Medborgarplatsen 1940.
Tunnelbanestationen öppnade 1950-10-01. Före dess var det spårvagnshållplats från och med 1933-10-01. Namnet Tunnelbanan användes redan under perioden som spårvagnsstation.
Norra uppgången öppnade 1995-11-29.
SL-sign: MBP
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Midsommarkransen
Midsommarkransen var namnet på en krog ungefär vid vad som senare skulle bli korsningen Södertäljevägen/Svandammsgatan. Förr i tiden skyltades krogar ofta just med en blomsterkrans, vilket torde ha gett namnet. Här kan också nämnas att många gator i området fått namn som anknyter till midsommarfirande och senare även till andra helger. Stadsdelsnamnet fastställdes 1926. Området trafikerades med spårvagn från 1911.
Stationen öppnades 1964-04-05
SL-sign: MIK
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Mälarhöjden
Namnet Mälarhöjden tillkom 1909 på initiativ av boende i området och syftar på belägenheten på en höjd med utsikt över Mälaren. Namngivare anses ha varit Emma Hedin, hushållerska hos grosshandlare Nils Sandberg. Boktryckaren G W Wilhelmsson spred namnet genom sin tidning Mälarhöjdens Tidning. 1914 ändrades postadressnamnet från Fridhems Villastad till Mälarhöjden. Stadsdelsnamnet fastställdes officiellt 1926. Spårvagnsförbindelse erhölls 1913.
Stationen öppnades 1965-05-16
SL-sign: MÄH
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Mörby Centrum
Den centrumanläggning efter vilken stationen fått sitt namn är huvudcentrum för Danderyds kommun. Centret invigdes 1961 och utvidgades på 1970-talet. Namnet Mörby är knutet till många platser i området som t ex Mörbylund och Mörbyskogen. Nuvarande Danderyds sjukhus hette före 1964 även Mörby lasarett. Mörby är också station på Roslagsbanan. Den 1976 nedbrunna Mörby gård (på platsen för nuvarande bussterminalen vid Danderyds sjukhus) har gett namn åt området. Namnet finns upptecknat 1498 (Møraby) och kan komma från mor eller myr och torde ha med vårt nuvarande ord myr att göra.
Stationen öppnades 1978-01-29
SL-sign: MÖR
Kommuntillhörighet: Danderyd
Tunnelbanestation Norsborg
Innan bostadsbebyggelsen sköt fart i denna del av Botkyrka kommun i början av 1970-talet förknippades namnet mest med Norsborgs vattenverk. Verket förser Stockholm med dricksvatten. Norsborg är postadressnamn för hela norra Botkyrka.
Stationen öppnades 1975-01-12
SL-sign: NOR
Kommuntillhörighet: Botkyrka
Tunnelbanestation Näckrosen
Näckrosparkens näckrosdamm fick bidra till det romantiska stationsnamnet. Dammen med sina vita, gula och röda näckrosor var i början av 1900-talet ett omtyckt utflyktsmål. Spårväg anlades i Råsunda under 1909-1910.
Stationen öppnad 1975-08-31
SL-sign: NÄR
Kommuntillhörighet: Solna och Sundbyberg
Tunnelbanestation Odenplan
Odengatan namngavs 1885 enligt kategorin "nordisk mytologi" i likhet med många andra gator i trakten. Där Karlbergsvägen utgår diagonalt från Odengatan uppstod en trekantigt platsbildning. Denna kallades allmänt för Odenplan men fick inte sitt namn officiellt fastställt förrän 1925.
Stockholm-Odenplan pendeltågstation öppnade 2017-07-10.
Tunnelbanestationen öppnades 1952-10-16 (entré Västmannagatan 1961-12-22)
SL-sign: ODP
Tunnelbanestation Rinkeby
Rinkeby är ett relativt vanligt namn, det finns t ex också ett i Danderyd. Detta Rinkeby kan spåras till 1347 (Rynkaby). Förleden är det fornsvenska ordet rinker som betyder krigare. Under medeltiden bestod byn av fyra gårdar. Stadsdelsnamnet fastställdes 1965 varefter området planlades och bebyggdes. Första inflyttning skedde 1968.
Stationen öppnades 1975-08-31
SL-sign: RIB
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Rissne
Foto: okänd
En runsten rest till minne av "Gunnars son i Risnö" finns i Sigtuna och antas syfta på Rissne. Därmed skulle Rissne vara den enda tunnelbanestationen som nämns i runskrift.
Stationen öppnades 1985-08-15
SL-sign RIS
Kommuntillhörighet: Sundbyberg
Tunnelbanestation Ropsten
Ropsten är ganska vanligt som ortnamn och betyder just en sten att stå och ropa på. I detta fall ropade man över till färjkarlen på Lidingö. Namnet finns i formen Roop Steen på en karta från 1649.
Stationen öppnades 1967-09-02
SL-sign: ROS
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Råcksta
Råcksta nämns som Ruxta 1351 och Roghsta 1409. Förleden är troligen ordet råg.
Stationen öppnades 1952-10-26
SL-sign: RÅC
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Rådhuset
Stationen öppnades 1975. Den har fått sitt namn efter Stockholms rådhus, invigt 1915. Rådhuset, som ritades av arkitekten Carl Westman är i dag säte för Stockholms tingsrätt.
Stationen öppnades 1975-08-31
SL-sign: RÅH
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Rådmansgatan
Rådmansgatan är uppkallad efer rådmannen Nils Nilsson Emporagius som ägde ett område inom nuvarande kvarteret Vega.
Stationen öppnades 1952-10-26
SL-sign: RMG
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Rågsved
Namnet avser avbränd mark där man odlar råg. 1627 var Rågsved ett torp under Älvsjö säteri och låg nära tunnelbanebron över Nynäsbanan. Stockholm köpte Älvsjö 1930. Det moderna Rågsved byggdes ut från 1956.
Stationen öppnades 1959-11-14
SL-sign: RÅG
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation S:t Eriksplan
Foto: okänd
S:t Eriksplan och S:t Eriksgatan fick 1885 namn efter Stockholms skyddshelgon (vars bild finns i Stockholms kommunvapen). Erik den helige var en svensk kung som avled 1160. Denne Erik hade ingen speciell anknytning till platsen, utan det rör sig om ett s k kategorinamn i serien "historiska och fosterländska namn". Först 1906 byggdes S:t Eriksbron (där tunnelbanan framförs i ett undre plan) så att S:t Eriksgatan blev genomgående från Kungsholmen till Vasastan.
Stationen öppnades 1952-10-26
SL-sign: SEP
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Sandsborg
Sandsborg var ursprungligen en lägenhet under Enskede. I slutet av 1800-talet började man anlägga den begravningsplats som fick namnet Sandsborgskyrkogården. Förleden Sand- är vanlig i trakten och syftar på markbeskaffenheten. Sandsborg är ej officiellt stadsdelsnamn.
Stationen öppnades 1950-10-01
SL-sign: SAB
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Skanstull
Lilla tullen kallades den tullstation som infördes år 1622 ungefär i nuvarande korsningen Östgötagatan/Bondegatan. "Skansen" var den befästning som på 1600-talet uppfördes på det näs där Hammarbyslussen i dag ligger. Namnet Scantz Tull förekommer på Tillæus Stockholmskarta från 1733. När spårvägsstationen öppnades 1933 fick den dock namnet Ringvägen, ett namn som ändrades till Skanstull 1950.
Stationen öppnades 1950-10-01 (ursprungligen spårvagnstrafik 1933-10-01). Norra entrén 1957-11-21.
SL-sign: SKT
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Skarpnäck
På en karta från 1671 finns "Herre gården Skarpen Eek" på platsen för Skarpnäcks gård. Då var Skarpa namnet på en by med tre gårdar. Redan på medeltiden omtalas torpet Skarpa, som lydde under Årsta gård.
Stationen öppnades 1994-08-09 som den hundrade stationen i ordningen.
SL-sign: SKN
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Skogskyrkogården
När stationen öppnades 1950 hette den enbart Kyrkogården, vilket dock snart förtydligades till Skogskyrkogården. Begravningsplatsen som sådan öppnades 1920.
Stationen öppnades 1950-10-01
SL-sign: SKG
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Skärholmen
Namnet nämns 1627 och då var det ett torp. På 1700-talet ersattes torpet av en större huvudbyggnad med två fristående flyglar. Skärholmen är huvudcentrum för att antal stadsdelar i sydvästra delen av Söderort och postadressort. Skärholmens församling inrättades 1969.
Stationen öppnades 1967-03-01
SL-sign: SKH
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Skärmarbrink
Skärmarbrink var ursprungligen ett torp under Enskede. Namnet har ett rätt komplicerat ursprung och nämns som Skärmarboda brink år 1782. Det egentliga namnet är troligen Skärmarboda och "brink" betecknade sluttningen där torpet låg. "Skärmare" kan komma från medellågtyskans Schermer med betydelsen "fäktare" eller "försvarare". Det kan också betyda "spelman" eller "gycklare". Namnet är ej ett officiellt stadsdelsnamn utan avser ett mer obestämt område. Stationen hette vid öppnandet Hammarby vilket 1958 ändrades till det nuvarande namnet.
Stationen öppnades 1950-10-01
SL-sign: SKB
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Slussen
Foto: okänd
Det finns ingen allmän plats i Stockholm med namnet Slussen, även om namnet normalt används om hela omådet omkring den plats där slussanordningar funnits sedan lång tid. Detta är en av de äldsta stationerna som öppnades för spårvägslinjerna 8 och 19 söderut. Då hade stationen vändslinga.
Stationen öppnades 1950-10-01 (För spårvagnstrafik 1933-10-01). Stationen Slussen överdäckades 1964.
Södra entrén öppnade 1966-04-23. Nedre entrén 1969-05-01.
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Sockenplan
Nuvarande Sockenvägen hette tidigare Brännkyrkavägen och var tänkt som en tvärförbindelse genom hela socknen. När Brännkyrka införlivats med Stockholm fick vägen år 1916 namnet Sockenvägen (det fanns ju redan Brännkyrkagatan på Södermalm). Sockenplan är en utvidgning av Sockenvägen. Stationen tillkom som spårvagnshållplats 1930.
Stationen öppnades 1951-09-09
SL-sign: SOP
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Solna Centrum
Centrumanläggningen byggdes 1963-64 och ligger inom den nuvarande stadsdelen Skytteholm, tidigare en del av Huvudsta. Tunnelbanestationen öppnades 1975. Solna centrum är huvudcentrum för Solna kommun. Namnet Solna finns belagt i formen Solnø 1305. Ibland har man velat tolka det som "Solön" vilket givit upphov till solen i det nuvarande kommunvapnet.
Stationen öppnades 1975-08-31
SL-sign: SOC
Kommuntillhörighet: Solna
Tunnelbanestation Solna Strand
Tidigare hette stationen Vreten efter ett torp som låg här innan industriområdet fick samma namn. Efter förslag från fastighetsägare i området döpte Solna stad om området till Solna strand och därefter fick även stationen det namnet 2014.
Stationen öppnades 1985-08-15
SL-sign: SSD. (tidigare SL-sign VRE)
Kommuntillhörighet: Solna
Tunnelbanestation Stadion
Stockholms stadion, uppfört till olympiaden 1912, har givit namn åt tunnelbanestationen.
Stationen öppnades 1973-09-30 (Entré mot Karlavägen 1974-06-10)
SL-sign: STD
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Stadshagen
Stadshagen finns belagt sedan 1695. Den ursprungliga beteckningen var Stadens mulbete. Området användes således för kreatursbete. Sedermera blev det bebyggt huvudsakligen med industrier.
Stationen öppnades 1975-08-31
SL-sign: SHA
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Stora Mossen
Stora Mossens gård byggdes omkring 1780 norr om den stora mossen på Ulvsundas ägor. Det blev officiellt stadsdelsnamn 1934. Den 1944 öppnade spårvägslinjen byggdes om till tunnelbana.
Stationen öppnades 1952-10-26
SL-sign: SMO
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Stureby
Samhället kallades först Ersta villastad. Ersta sjukhus på Södermalm protesterade dock med tanke på förväxlingsrisken. Från kommunalt håll föreslogs då namnen Tussmötet och Rothugget, namn som inte kunde accepteras av de boende. Då konstruerades i stället namnet Stureby. Tanken bakom detta var närheten till den plats där slaget vid Brännkyrka stod. Detta namnförslag gillades av både de boende och myndigheterna och kunde fastställas.
Stationen öppnades 1951-09-09
SL-sign: STB
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Sundbybergs Centrum
Sundhby finns omnämnt 1347 och byn har sitt namn efter ett sund i nuvarande Bällstaån. Sundbyberg omnämns 1787. Stadens tillväxt tog fart runt 1876 då järnvägen invigs. "centrum" i stationsnamnet har tillkommit för att ange stationens läge i samhället och skilja den från andra stationer i kommunen. Stadsdelen heter dock "Centrala Sundbyberg". Tunnelbanestationen ligger i anslutning till pendeltågsstationen Sundbyberg.
Tvärbanan genom Sundbyberg invigdes 2013-10-27
Stationen öppnades 1985-08-15
SL-sign: SBG
Kommuntillhörighet: Sundbyberg
Tunnelbanestation Svedmyra
Svedmyra var en gård under Östberga och benämns Svinmyran år 1712. Det tyckte man inte lät så snyggt så det utvecklades senare till Svedmyran. Vid stadsdelsindelningen 1934 fastställdes namnet.
Stationen öppnades 1951-09-09
SL-sign: SVM
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Sätra
Foto: Oscar Bladh
Namnet omnämns i formen Jn sætrum jn parochia Vddunge redan 1331.Ordet anses betyda utmarksäng, skogsäng. 1627 introducerades adelsätten Skytte af Sätra. Efter det att generalplanen fastställts 1962 började området bebyggas.
Stationen öppnades 1965-05-16
SL-sign: SÄT
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Tallkrogen
Som stadsdelsnamn tillkom Tallkrogen 1934. Namnet omnämns dock redan 1691 som namn på en gård.
Stationen öppnades 1950-10-01
SL-sign: TAK
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation T-Centralen
När denna station beskrevs på planeringsstadiet och under byggnadstiden kallades den ofta Klara. När den öppnades i november 1957 hade den emellertid fått namnet Centralen efter SJ:s närbelägna centralstation. Redan efter ett år ändrades namnet till T-Centralen. Stationen blev på så sätt unik genom att vara "sig själv nog" och inte vara uppkallad efter något i omgivningen. Stationen är knutpunkt för samtliga tunnelbanor och tunnelbanenätets mest frekventerade station.
Stationen öppnades 1957-11-24 (de två övre planen) och 1975-08-31 (nedre planet). Pendeltågstationen Stockholm City öppnades 2017-07-10.
SL-sign: TCE
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Tekniska Högskolan
Tekniska högskolans flyttade hit från 1917. En bidragande orsak till att man när stationen öppnades 1973 valde namnet Tekniska Högskolan i stället för Östra Station var att Roslagsbanan då var akut nedläggningshotad. Som ett arbetsnamn på planeringsstadiet användes även församlingsnamnet Engelbrekt.
Stationen öppnades 1973-09-30
SL-sign: TEH
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Telefonplan
Foto: Håkan Trapp
Namnet Telefonplan tillkom 1939 i anslutning till Telefonaktibolaget L M Ericssons stora fabrik i området. Även många intilliggande gatunamn har ankytning till teleindustrin. Spårväg öppnade här 1939.
Stationen öppnades 1964-04-05
SL-sign: TFP
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Tensta
Byn Tensta nämns (med samma stavning som den nuvarande) redan i 1538 års jordebok. Någon helt säker tolking finns inte, men det är sannolikt att det rör sig om en sammansättning med ordet "tena", fiskmjärde. Hit gick tidigare en vik av mälaren och bebyggelsen låg nära vattnet. Generalplanearbetet påbörjades 1962, centrum öppnades 1970.
Stationen öppnades 1975-08-31
SL-sign: TEN
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Thorildsplan
Efter författaren Thomas Thorild (1759-1808). Thorild hade ingen speciell anknytning till platsen utan det är ett kategorinamn inom gruppen "svenska författare". Stationen öppnades 1952 och ombyggdes på 60-talet i samband med Essingeledens byggande.
Stationen öppnades 1952-10-26 Ny byggnad 1967-03-01
SL-sign: THP
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Universitetet
1959 beslöts att Stockholms universitet skulle flyttas ut till detta område. Sedan tidigare fanns andra högskolor och vetenskapliga institutioner förlagda till trakten.
Stationen öppnades 1975-01-12
SL-sign: UNT
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Vårberg
Namnet nyskapades på 1960-talet inför den planerade tunnelbaneutbyggnaden. Namnet ansluter till det närliggande äldre Vårby (se Vårby Gård nedan).
Stationen öppnades 1967-12-02
SL-sign: VÅB
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Vårby Gård
I kommundelen Vårby i Huddinge ingår trakterna Masmo och Vårby Gård. Namnet Vårby syftar på det ord "vård" = "vakthållning" som finns i "vårdkase". En sådan skall tidigare ha funnits på en udde nordväst om Vårby gård. Denna udde har troligen gett namnet Huddinge. En vårdkase ingår också i Huddinges kommunvapen.
Stationen öppnades 1972-10-01
SL-sign: VÅG
Kommuntillhörighet: Huddinge
Tunnelbanestation Vällingby
Namnet Vällingby finns belagt i former som Wellingæby (1347) och Vellingiaby (1375). Det har naturligtvis inget med "välling" att göra utan kan tolkas som "byn för dem som bor på vallen". Namnet Vällingby fastställdes som stadsdelsnamn 1951. Vällingby är huvudcentrum för en rad stadsdelar i Västerort och är postadressort. Vällingby blev 1974 namn på en ny församling som då bröts ut ur Spånga.
Stationen öppnades 1952-10-26 ( i provisoriskt läge) 1952-04-06. Norra entrén 1955-10-01
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Västertorp
Foto: okänd
1782 fanns i området ett torp som då skrevs Westertorp. Stadsdelsnamnet Västertorp fastställdes 1947. Spårvagnshållplatsen, som från början var förberedd för tunnelbanetrafik, öppnades 1944.
Stationen öppnades 1964-04-05
SL-sign VÄT
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Västra Skogen
Namnet kommer av "skogen väster om Karlbergs slott" eller av "skogen väster om Ingenting". Ingenting var namnet på ett torp på ägorna till Karlberg.
Stationen öppnades 1975-08-31. Blev grenstation 1985-08-15
SL-sign: VÄT
Kommuntillhörighet: Solna
Tunnelbanestation Zinkensdamm
Stationen, vars enda biljetthall ligger vid korsningen Ringvägen/Hornsgatan är benämnd efter en park och idrottsplats som sedermera utvecklats till ett områdesnman för de närmaste omgivningarna. Den bussterminal som tidigare fanns för vissa SJ-linjer kallades även Zinkensdamm. Namnet går tillbaka till Frantz Zinck, som ägde en gård här. Dammen bildades av "Södre Stora Stads diket".
Stationen öppnades 1964-04-05.
SL-sign: ZID
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Åkeshov
Åke Axelsson Natt och Dag köpte området 1635 och började fem år senare bygga slottet som namgavs efter honom. Efter kommunalt förvärv 1904 användes byggnaden som vårdhem för att senare disponeras av Bromma församling. Flera av de kringliggande stadsdelarna är byggda på Åkeshovs stora egendomar. Ängbybanan öppnades som spårväg 1944 och blev tunnelbana 1952.
Stationen öppnades 1952-10-26
SL-sign: ÅKH
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Ängbyplan
När tunnelbanestationen öppnades år 1952 fick den överta den tidigare spårvagnshållplatsens namn, Färjestadsvägen. Namnet ändrades den 5 maj 1962 till Ängbyplan. Byn Ängby är nämnd redan 1315.
Stationen öppnades 1952-10-26
SL-sign: ÄBP
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Örnsberg
Foto: Ulf Lövenstierne
Torpet Örnsberg ägdes 1740 av handelsmannen Nils Öhrn, efter vilken det torde fått sitt namn. Namnet är ej ett officiellt stadsdelsnamn, men gavs 1964 åt den då öppnade tunnelbanestationen. Stationen var ändstation 1964-65 innan banan hade förlängts till Sätra.
Stationen öppnades 1964-04-05
SL-sign: ÖBG
Kommuntillhörighet: Stockholm
Tunnelbanestation Östermalmstorg
Efter upprepade uppvaktningar från invånarna i den då under utbyggnad varande stadsdelen fick Ladugårdslandet 1885 ett mer urbant namn, nämligen Östermalm. Torget behöll dock i officiella handlingar namnet Ladugårdslandstorget, trots att detta namn aldrig användes i praktiken, ända fram till 1932. När tunnelbanestationen öppnades 1965 var den under några år slutstation för linjerna från de sydvästra förorterna.
Stationen öppnades 1965-05-16
SL-sign: ÖMT
Kommuntillhörighet: Stockholm
Felfinnare är välkomna att maila sparvagsmuseet@sl.se
Källor:
Spårvägsmuseets faktasamlingar
Institutet för språk och folkminnen, isof.se
Stockholmskällan: stockholmskallan.stockholm.se. Textskyltar från tunnelbanans 50-årsjubileum.
Stockholms gatunamn, Nils-Gustav Stahre m fl (Stockholmia förlag)
Stockholm från A-Ö, Hans Harlén (Brännkyrka Hembygdsförening)
Stockholm på spåret, Thomas Lange (red) (Svenska Spårvägssällskapet, Stockholmsavd)