Makadambolaget i Kållered - en av de största bergtäkterna i Västsverige
Makadambolaget i Kållered - en av de största bergtäkterna i Västsverige Bild från Swerocks hemsida.

Kållereds näst högsta berg omvandlades till makadam

Det dundrade och skakade i berget tyckte husägarna runt Makadambolaget i Kållered på 1960-talet. När sprängarbasen hade laddat för ny sprängning gick sirenen och efter en stund kom skakningarna som fick porslinet att skallra.

Kållereds näst högsta berg var en gång i tiden Sagåsen med en höjd av 112 meter över havet. Här har man brutit berg i 100 år. Berget har successivt omvandlats till makadam och bidragit till nya vägar, järnvägar och bostäder runt om i hela göteborgsområdet.

Redan i början av 1920-talet påbörjades bergsbrytningen i liten skala när en ombyggnad av järnvägen mellan Kållered och Lindome skulle göras. Järnvägen skulle få en ny sträckning rakt över Sagsjön. Tillgången till makadam var inget problem då berget Sagåsen låg alldeles intill. När järnvägsbygget var slutfört 1923 lämnades stenbrottet i träda. Det skulle visa sig att det nedlagda stenbrottet skulle få stor betydelse långt senare.

Johan August Assarsson 1889-1960 startade Göteborgs Makadam AB 1939

Johan August Assarsson var under 1930-talet verksam vid en större krossanläggning i orten Åstorp i Skåne. I slutet av 30-talet ville Assarsson starta en makadamfabrik i Göteborgsområdet. Han gjorde omfattande sonderingar efter lämpligt berg där man kunde ansluta ett järnvägsspår. Han var nära att ge upp när han lite av en tillfällighet vid hemresan till Skåne fick syn på det nedlagda stenbrottet vid Sagsjön. Assarsson såg direkt potentialen och nu skred han till verket. Han köpte berget som ägdes av Backens eller Högens gårdar och byggde upp en modern krossanläggning.

1939 startade Assarsson bergsbrytningen med bolagsnamnet Göteborgs Makadam AB. Benämningen ”makadam” kommer från den skotske vägingenjören John Loudon McAdam. Assarsson hade gott affärssinne och fick bra snurr på verksamheten. Harald Olsson och Sigfrid Olsson arbetade i Viskafors. De fick ett telefonsamtal med erbjudande om anställning på Makadambolaget nästkommande dag. De arbetade färdigt den dagen och cyklade sedan de sju milen på grusvägar till Kållered. De kom fram i god tid på morgonen innan arbetet skulle börja. Detta var den 5 april 1939. Sigfrid blev sprängarbas och arbetade till 67 års ålder. Den fösta leveransen makadam med lastbil skedde den 28 juni.****

En del av arbetsstyrkan på Makadambolaget som arbetade med borrning och bergsprängning. Bild från Makadambolaget troligtvis i slutet av 1940-talet.
Lastning av sprängsten för transport till krossanläggningen. Bild från Makadambolaget troligtvis 50-talet.

Redan i slutet av 1940-talet levererades stora volymer makadam från Kålleredskrossen. Men det man inte visste då var att volymerna skulle tiofaldigas inom tjugo år. Familjeföretaget blomstrade och det var populärt att ta anställning på ”Krossen” som man i dagligt tal kallade bolaget. För sprängning, krossning och utlastning krävdes inledningsvis 40 man. Det var ett slitsamt arbete och timlönen var 93 öre. Det krävdes också administrativ personal. Många av de anställda bodde i Kållered med omnejd. En av de anställda var min far Frank Efraimsson som började på Krossen redan 1939 och arbetade där i 53 år.

SJs tågset fullastat med makadam cirka 1945

Bergtäktens koppling till järnvägen var en framgångsfaktor. SJ blev en stor och viktig kund. Varje vecka lastade man flera långa tågsätt med makadam som SJ använde för utbyggnad och underhåll av det västsvenska järnvägsnätet. Jag kommer själv ihåg det speciella ljudet när ångloken tuffade på från Krossen med fullastade makadamvagnar i slutet av 50-talet.

På 60-talet hade sonen Sten Assarsson tagit över chefskapet. Under rekordåren på 60-talet expanderade företaget. Man byggde en större och modernare förkrossanläggning. Behovet av bostäder var så stort att riksdagen tog beslut om miljonprogrammet, det skulle byggas en miljon nya bostäder på tio år. I slutet av 60-talet var makadamleveranserna uppe i 4 000 ton per dag, vilket motsvarade cirka 500 lastbilslass. Företaget gick så bra att man byggde ytterligare en krossanläggning på Hisingen och även flera betongstationer där man tillverkade färdig betong.

År 1971 tog familjeföretagets era slut. Efter trettiotvå år med Makadambolaget sålde Assarsson bolaget till Cementakoncernen. 1973 bytte företaget namn till Sabema som betyder Sand, Betong Makadam. Därefter har det varit flera fusion- och företagsförsäljningar. Idag heter företaget Swerock och ingår i Peabkoncernen.

Berget Sagåsen är inte längre Kållereds näst högsta berg. Numera är det Källereds lägsta punkt, cirka 9 meter under havsnivån.

Order this image

Share to