main article image
Patrik Andersson, Mölndals stadsmuseum

Köttkvarnen - utan den inga köttbullar

Vilken historia ligger bakom våra mest älskade rätter? Ibland är det en teknisk uppfinning som gör det möjligt att en råvara kan förädlas på ett enklare sätt och på så vis hamna på våra tallrikar.

Vad blir det till middag idag? Kanske köttbullar?

Den för oss så anspråkslösa köttbullen har inte alltid varit självklar vardagsmat. Bakom den populära rätten ligger en teknisk innovation från 1800-talets slut - nämligen köttkvarnen.

Köttkvarn. Patrik Andersson, Mölndals stadsmuseum

En köttkvarn är ett redskap som mal kött till finfördelad färs. Den uppfanns först i slutet av 1800-talet. Innan dess hackades köttet för hand med knivar vilket var ett tidskrävande arbete. Hackat kött var exklusivt och tillagades bara till fest. Köttkvarnen gjorde det möjligt att även ta de lite billigare delarna av det styckade köttet och använda till färs. Det gjorde att fler hade råd att köpa och äta just färs. Köttfärsen gick även att blanda ut så att den blev mer dryg.

Med kvarnen blev köttfärs en del av husmanskosten. Utan den hade vi inte haft vardagsrätter som pannbiff, hamburgare, köttbullar och köttfärssås. Köttbullar började ätas i Sverige under slutet av 1800-talet i takt med att både köttkvarnen och gjutjärnsspisen blev vanligare i de svenska hemmen. Järnspisen hade flera plattor med plats för grytor och pannor som kunde användas samtidigt. Detta var något nytt - att kunna separera tillagningen av råvarorna gjorde att nya rätter, kombinationer och sätt att äta började ta form.

Det första receptet där ordet köttbulle förekommer är från 1755 i Cajsa Wargs kokbok, ”Hjelpreda i hushållningen för unga fruentimber”.

Den mest spridda köttkvarnen i Sverige är tillverkad av Husqvarna Vapenfabrik. Modellen började tillverkas år 1890 och är gjord av gjutjärn med en förtennad yta. Tolv miljoner exemplar hann man med innan tillverkningen lades ner 1971. Av dessa gick tio miljoner på export.

Ta reda på mer om andra hushållsföremål och mycket annat i Mölndals stadsmuseums utställning Mat – i nöd och lust! Utställningen pågår till 28 november 2021.

Elin Gustafsson steker köttbullar i sitt kök på Prytzgatan i Mölndal. 1950-tal.