main article image

Ingrid Hedlund - i barnens tjänst

Ingrid Hedlund började 1938 att arbeta på den första barnträdgården i Mölndal. Ordet barnträdgård är ett gammalt svenskt ord och kommer från tyskans kindergarten. En föregångare till vår tids förskola.

Mölndals första barnträdgård startades 1936, på initiativ av Röda korset. Till en början låg verksamheten i Församlingshemmet Broslätt. Med en lärarinna och cirka 10 barn startade de i liten skala, men målsättningen var att få in fler barn.

Verksamheten flyttade 1937 till ett större hus på Lekskolegatan, strax bakom Mölndals sjukhus, där Mölndals första BB tidigare låg. Där fanns större salar och bättre utrymme för både lek och lärande. I samband med flytten anställdes ytterligare en lärarinna. Antalet barn som gick där ökade nu till 30 stycken.

En av skolsalarna.

Ingrid Hedlund började arbeta på barnträdgården 1938. Året innan hade hon avlagt sin förskolelärarexamen på Fröbels institut i Norrköping. Lönen var 130 kronor i månaden och ett rum med toalett ingick. Hon tyckte det var bra, med tanke på vad det skulle ha kostat om hon skulle behöva hyra ett rum.

Barnträdgården hade tillgång till Montessorimaterial, grunden för den pedagogik som en del förskolor fortfarande arbetar efter. Montessoripedagogik utvecklades av Maria Montessori (1870-1952). I denna pedagogik tar man bland annat fasta på att barn under sina olika mognadsstadier är speciellt mottagliga för en viss slags kunskap och man lägger stor vikt vid barnets egen förmåga att styra och planera sitt lärande.

När Ingrid Hedlund började sitt arbete fanns en del barnmöbler, men inte mycket material för den pedagogiska verksamheten. Eftersom Ingrid var nyinflyttad och inte kände så många Mölndalsbor var hon oftast hemma och snickrade på kvällarna. Hon tillverkade bland annat en julkrubba och dockmöbler. Det var vanligt att hon använde Elsa Beskow-motiv. Hon ritade av och målade tavlor.

Bosgårdens barnträdgård 1938 - 1945.

Det var svårt att få tag i material som passade en barnverksamhet. Det som fanns att köpa var endast saxar och kritor. De ritade vanligtvis på baksidan av tapeter eller makulaturpapper (grovt papper på rulle). Ibland fick de också både vitt och färgat tillskuret papper från Papyrus. Ordföranden i Röda Korset, som drev skolan, var nämligen gift med en av cheferna på pappersbruket.

Andra aktiviteter var att klippa och sy. När barnen arbetade med detta sjöng Ingrid samtidigt en sång eller berättade en saga. Ibland gavs tillfälle att baka eller göra andra roliga saker. Att barnen skulle ha roligt var viktigt.

Utomhusaktiviteterna var många. De hade en stor gård för lek och skoj. En bit från huset fanns stora ängar att leka på och bredvid huset fanns en kulle där de åkte mycket skidor och stekte korv på vintern.

Ingrid arbetade på Bosgårdens barnträdgård i åtta år.

Order this image

Share to