main article image

Jul i staden på 1800-talet

Julstress, hamnbusar och pepparkakorna Nisse och Nasse. Julfirandet i staden på 1800-talet bjuder på både igenkänning och mer ovanliga inslag.

Dagens julhandel präglas ofta av en viss stress, men även på 1800-talet var det mycket som skulle hinnas med innan julfriden kunde infinna sig. I staden var det fullt med folk på gator och torg inför jul. Mat skulle inhandlas så den räckte över juldagarna, och i staden gjordes inköpen på olika ställen. Färskt kött köptes hos slaktaren, fisk i fiskargången, bröd köptes hos bagaren och konfektyr hos konditorn. I kryddbodarna var det öppet fram till åtta, nio på kvällen och nästan alla kunder fick en liten gåva i form av någon småsak som karameller, tvål eller tobak. Husmödrar och pigor som behövde hjälp med att bära hem sina varor tog ibland hjälp av de ökända hamnbusarna (hamnarbetare som ofta var glada i sprit och inblandade i bråk) i utbyte mot en ringa slant. Det var inte bara matförråden som skulle fyllas på inför julen, utan det skulle även finnas gott om vatten och ved. Dricksvattnet hämtades i stora kopparflaskor och sjövattnet i laggkärl. Att bära vatten var en tung syssla och det var oftast lärlingar och pigor som fick göra det.

Julskyltning

Skyltning i Kryddboden på Skansen. Porslinstallrikar, band, solfjädrar och stearinljus ligger upplagda i fönstret. Jonathan Lundkvist, Skansen. CC-BY-SA

I mitten av 1800-talet började några bodar julskylta, men det blev inte vanligt förrän i slutet av seklet. Innan fotogenlampans och elektricitetens intåg var det svårt att lysa upp sin bod. 1800-talets julskyltning var anspråkslös och kunde bestå i att handelsmannen plockade upp lite varor i fönstret och på disken. På 1890-talet förekom skyltsöndagar för första gången, en företeelse som kom att bli mer utbredd under 1900-talet.

Julbak

Den populära pepparkakan Nisse och Nasse Vykort från Nordiska museet, CC-BY-NC-ND

Innan järnspisen blev vanlig under 1800-talets andra hälft så bakades brödet i bakugnar som tog lång tid att värma upp. Till jul bakades det vetebullar, skorpor och kringlor. Kakor som struvor och gorån bakades inte i ugnen utan flottyrkokades eller gräddades i speciella gorånsjärn. Saffransbröd och pepparkakor köptes hos bagaren men pepparkakor bakades även i hemmen. Pepparkakorna togs ut med mått eller så skars de ut för hand efter egenritade mönster. Vid exklusiva tillfällen dekorerades pepparkakorna med bladguld. I slutet av 1800-talet blev pepparkakor i form av två figurer, Nisse och Nasse, populära. De glada pepparkaksfigurerna användes som dekorationer i julgranen.

Julgran

Julfirande 1896 med två julgranar Vänersborgs museum, CC-BY-SA

Under 1800-talet blev julgranen allt vanligare i alla samhällsklasser. I staden såldes julgranarna på torgen stående i träkors. Träkorset fungerade som julgransfot tills den kom att ersättas av den vattenfyllda julgransfoten. På 1800-talet förekom det att man hade flera julgranar. Två julgranar skapade jämvikt på samma sätt som en kakelugn kunde ha en pendang i ett skåp byggt som en kakelugn. Det förekom även mindre julgranar, bordsgranar, som kunde stå i ett kors eller en kruka på bordet. Hos trångbodda arbetarfamiljer kunde granen hängas upp i taket för att ta mindre plats. De tidigaste julgransprydnaderna var små vaxljus, saffranskringlor och röda äpplen. Torkad frukt som fikon och dadlar träddes upp på tråd och formade girlanger. 1819 skrev Årstafrun Märta Helena Renstierna i sin dagbok, att hon dekorerade granen med papperspynt i form små klockor samt en gyllene krona.

Julklappar

Jul i Boktryckarbostaden. En julklapp läggs på bordet med bordsgran Tomas Wiedersheim-Paul, Skansen. CC-BY-SA

Seden att ge varandra julklappar blev allt vanligare under 1800-talet. I fattigare familjer kunde barnen få ett plagg eller en hemgjord leksak. I borgarfamiljer var leksaker som tennsoldater, tittskåp och trumpeter vanliga julklappar. Äkta makar gav varandra egenhändigt broderade hängslen eller en vacker sidensjal. Familjens piga kunde få ett brunt tyg till en ny klänning. Fabriksarbetarna fick en extra slant vid jul, men det hände också att de drabbades av fabrikörens vredesmod. Arbetare som tidigare år hade klagat på att de fick så lite extra pengar vid jul, kunde nästa år bli helt utan. De tidigaste julklapparna slogs in i brunt eller vitt omslagspapper. Det var vanligt att man återanvände papper som specerierna hade varit inslagna i. Enligt Claes Lundins En gammal stockholmares minnen vecklades kaffe och sviskon in i hastigt hopsnurrade strutar av löst gråpapper under 1800-talets första hälft. Han poängterar att de inte slogs in lika fint som det gjordes på 1870-talet, dessa papper kunde knappast bli julklappspapper. Det fanns inget snöre på de tidigaste paketen, däremot var de lackade och ofta försedda med ett rim.

Julljus

Liljeholmens stearinljus såldes i förpackningar om ett skålpund. Bild från Skansens Kryddbod Mia Terént, Skansen. CC-BY-SA

Under 1800-talets första hälft var talgljus den vanligaste ljuskällan förutom den öppna elden. Till jul användes de finare vaxljusen istället för talgljus som osade. Det var dyrt att använda många ljus så därför stod julen med många ljus i kontrast mot vardagen. Marie-Louise Forsell som förde dagbok på 1840-talet skrev hur tråkigt det var att hennes sjuka son inte skulle få uppleva ljusprakten ett år. ”Liten gosse sjuk i feber, kom ej med till mormor där vi glatt oss åt hans jubel över juleljusen”. När stearinljusen började säljas i slutet av 1830-talet så fick de inget större genomslag eftersom de var dyra. I en berättelse från slutet av 1840-talet beskrev Hilma Andersson hur hennes mormor visade upp stearinljus, ”… en märkvärdig och dyr uppfinning. Ett paket med fyra ljus kostade en riksdaler.”

Julmat

Recept på smörbakelse, en delikatess på julbordet Grenna Museum, CC-BY-NC-ND

Mattraditionerna skilde sig åt mellan högborgerliga och lågborgerliga familjer. Hos hantverkarna bjöds det inte på mat utan på kaffe vid fyratiden. En skånsk skomakargesäll beskriver sin jul i Stockholm på 1840-talet. ”Julafton firades inte så högtidligt som på landet. Enda skillnaden var mer mat till kvällsmåltiden som likande en vanlig helgdagsafton.” I högborgerliga hem så kunde det bjudas på dopp i grytan, sötgröt, brännvinsbord, lutfisk och smörtårta med sylt på julafton. Efterrätter som smörtårta, smörbakelser och blancmangé (söt mjölkpudding) var vanligt förekommande. På juldagen bjöds det bland annat på julskinka med bruna bönor och potatismos med kryddor, brynt i form. Till det kunde det serveras brunt vörtsmakande öl ur en silverskål. En uppteckning från Norrköping berättar hur julfirandet kunde gå till hemma hos en arbetarfamilj på 1890-talet. På julafton gick modern i familjen upp mitt i natten för att förbereda julskinkan, resten av familjen gick upp klockan fem. På julaftonsmorgon skulle det vara en extra fin frukost men sedan var det arbetsdag till klockan ett eller två. Efter arbete serverades dopp i grytan och på kvällen åt familjen skinka, gröt och lutfisk.

Julfirande

Även om julfirandet skilde sig åt mellan olika klasser så fanns det också likheter. Firandet var stillsamt, framför allt på juldagen, för att bli mer livligt på annandag jul. Det var först då det bjöds på större bjudningar med lek och dans. På juldagen gick familjerna i julottan och tittade på julkrubban och illuminationer i stadens fönster. Marie-Louise Forsell beskriver i sin dagbok om vad hennes familj gjorde på annandagen på 1840-talet. ”25 personer hemma. Såg på stålgravyrer, spelade lotteri om konfekt, hörde på musik. Gjorde själs- och kroppsmotionerande lekar, dansade, åt äpplen och nötter, drack mandelmjölk och bishoff (bållikande dryck).”

Längtan till barndomens jul

Julen är en föränderlig tradition, där vi idag kan känna igen många äldre inslag fast kanske i en ny form. Till julskinkan serveras inte längre bruna bönor och Nisse och Nasse har försvunnit från julgranen. En sak som inte verkar ha förändrats är längtan till barndomens jul. N P Ödman som har skrivit om sina minnen på 1840-talet längtade redan då tillbaka. ”Ty det minns jag då, att det alltid var ett riktigt jubel kring grytan och en så innerlig jul- och familjestämning, att jag sedan dess aldrig återfunnit den i samma grad. Ja det är då förunderligt hur livskraftigt barndomsminnena sitta kvar i hjärtat.”

Källor

• Bringeus, Nils-Arvid, Årets festseder, Stockholm 1988. • Flinck, Maria, Granna granen. Julgransprydnader från 1870 till 1930, Stockholm 1998. • Fjellström, Christina och Liby, Håkan, Det svenska julbordet, Stockholm 2000. • Forsell, Marie-Louise, Sällskapslif och hemlif i Stockholm på 1840-talet, Stockholm 1915. • Kyhlberg, Gustav, En bok om julen, Stockholm 1934. • Lundin, Claes, En gammal stockholmares minnen, Stockholm 1904. • Nyblom, Carl Rupert, En sjuttioåringsminnen: anteckningar, Stockholm 1908. • Olsson, Marianne, Julen för hundra år sedan, Göteborg 1964. • Renhberg, Mats, Svensk jul, Stockholm 1986. • Schager, Karin, Julbocken i folktro och jultradition, Stockholm 1989. • Schön, Ebbe, Julen förr i tiden, Örebro 1980. • Strindberg, August och Lundin, Claes, Gamla Stockholm, Stockholm 1882. • Tillhagen, Carl-Herman, Glada juledagar, Göteborg 1965

Frågelistor om julen från Institutet för språk- och folkminnen samt Nordiska museets arkiv

Share to