Fartyg: EXPRESS II
Bredd över allt 7,73 meter
Längd över allt 38,99 meter
Reg. Nr.: 5010
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 1909
Varv: Eriksbergs MV
Övr ...
Fartyg: EXPRESS II
Bredd över allt 7,73 meter
Längd över allt 38,99 meter
Reg. Nr.: 5010
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 1909
Varv: Eriksbergs MV
Övrigt: 1908-06-02 Beställd av Fastighets AB Lidingö-Brevik, Lidingö.
1909-01-09 Sjösatt.
1909-05-12 En brand uppstår vid 21-tiden i restaurangen på övre däck. Branden släcks snabbt men förstör en del av inredningen och skadar väggar, dörrar samt några av mellandäckshytterna. Orsaken till branden tros vara att en fotogenkamin på akterdäck exploderat. Skadorna repareras och leveransen skjuts framåt.
1909-07-13 Levererad av Eriksbergs Mekaniska Verkstad som Brevik till Fastighets AB Lidingö-Brevik, Lidingö. Byggnadskostnad 200.000 kr. Trafik på traden Stockholm - Lidingö.
1910-07-21 Backar på grund vid Norrvikens brygga på Lidingö (nuvarande Klippudden) och skadar propellern. Orsaken var lågt vattenstånd.
1911 Fastighets AB Lidingö-Brevik bildar rederiet Ångfartygs AB Lidingö - Brevik, Lidingö som övertar fartyget.
1912-06-27 Kolliderar med ångfartyget Elfvik som just backat ut från Breviks centralbrygga. Brevik kör rakt in i Elfvik som får ett stort hål i sidan.
1913-04-08 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm och omdöpt till Express II. Ombyggd och insatt på traden Stockholm - Vaxholm - Ramsösund - Stenslätten där hon blir kvar tills 1950.
1939 Finns med på militärens mobiliseringslista som "Hjälpkanonbåt 18" men tas aldrig ut i tjänst.
1949-07-21 När fartyget lägger ut från Stockholm beordrar kapten W. Rosendahl back i maskin vid svängningsmanövern. Maskinisten uppfattar inte ordern och fartyget kör rätt in i Strömbron. Fartyget måste sedan skäras loss och bron röntgas.
1951 Insatt på traden Stockholm - Sandhamn fram till 1978.
1952 Ombyggd. Bryggan byggs in och oljeeldning installeras.
1962 Radar installerad.
1964 Waxholms Nya Ångfartygs AB ombildas till Waxholms Ångfartygs AB med Vaxholms stad som ägare.
1964-12-24 Omdöpt till Waxholm.
1969 Ombyggd med ny styrhytt byggd helt i stål vid Finnboda varv, Nacka.
1969-07-14 Vid anlöp av Södra Grinda vid färd mellan Stockholm och Sandhamn misslyckas kaptenen tre gånger att lägga till. Vid fjärde försöket krossar han bryggan och fastnar sedan med aktern och propellern i botten. En styrman tar över och lyckas få loss fartyget och man fortsätter färden mot Sandhamn. Mitt ute på Kanholmsfjärden drabbas kaptenen av en hjärnblödning och man går istället till Stavsnäs där ambulans väntar. Passagerarna får i Stavsnäs byta fartyg för vidare färd mot Sandhamn.
1972-05 Rammar en liten fiskebåt varvid en person omkommer.
1972-06-20 Kolliderar kl. 11.00 i Kodjupet, norr om Vaxholm med det danska lastfartyget Estholm vid färd mellan Stockholm och Sandhamn. Waxholm får skador på övre fördäck och tar sig efter olyckan till Ytterby brygga. Estholm får skador i fören och kör efter kollisionen på grund. Man kommer loss efter ca. en timme och fortsätter då till Vaxholm för inspektion av skadorna.
1972-08-14 Vid anlöp av Klippuddens brygga, Lidingö på kvällen lyckas man inte backa ångmaskinen och kör därför rätt in i bryggan. Man studsar sedan ut från bryggan och in på grunt vatten där man fastnar i dyn. Strax före kollisionen kommer maskinisten uppspringandes från maskinrummet och skriker till passagerarna -Håll i er, nu smäller det! Man lyckas efter en stund ta sig loss för egen maskin och fortsätta färden in mot Stockholm. Varken fartyget eller någon av de 90 passagerarna skadas vid incidenten.
1973-04-25 Ny ångpanna installeras vid Djurgårdsvarvet, Stockholm. Pannan, som är nytillverkad av AB Bröderna Bäckman, Kållered, lyfts i av Stockholms stads pontonkran Lodbrok.
1977-06-04 Sprickbildning upptäcks i ett eldrör på ångpannan. Fartyget tas ur drift för reparation. Åter i trafik dagen innan midsommarafton.
1978-03-12 En brand utbryter strax efter kl. 01.00 när fartyget är förtöjt för natten i Stavsnäs vinterhamn. Då räddningstjänsten kommer till platsen har fartygets trossar brunnit av och när de slår på första brandsprutan driver hon ut från kajen. Efter ett tag kommer räddningskryssaren Vilhelm R Lundgren samt en lotsbåt från Sandhamn till platsen och kan efter mycket problem bogsera tillbaka det brinnande fartyget till kajen. Ingen av besättningsmän som finns på fartyget när branden startar skadas. Branden tros ha startat i en kyl- och frysanläggning och fartyget totalförstörs. Vraket bogseras senare till Beckholmen.
1978-05-16 Vraket bogseras från Beckholmsdockan till Värtahamnen av m/s Mälardrott. Vraket är övertagit av Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm och omdöpt till Express II av Drottningholm.
1981 Såld till Arne Avelins Bogserbåts AB, Stockholm i konkurs.
1983 Skrotas i Frihamnen, Stockholm.
(Forum skärgårdstrafik)
Sjösatt 1909 och levererad av Eriksbergs Mekaniska verkstad som BREVIK. 1913 säljs hon till Waxholms Nya Ångfartygs AB och döps om till EXPRESS II.
1964 döps hon om till WAXHOLM. 1978 utbryter brand ombord, vraket säljs till Ångfartygs AB Strömma Kanal och döps om till EXPRESS II av Drottningholm. 1983 skrotas fartyget.
Alternative namesEXPRESS II (1913-1964)
WAXHOLM (1964-1978)
EXPRESS II av Drottningholm (1978-1983)
5010
NationalitySverige (SE)
Other informationRederi: Fastighets AB Lidingö-Brevik || :: Varv: Eriksbergs MV || :: Bredd över allt 7,73 meter || :: Längd över allt 38,99 meter || ::