Fartyg: STORSKÄR
Bredd över allt 6,99 meter
Längd över allt 38,95 meter
Maskinstyrka 659 ind hkr
Reg. Nr.: 4882
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 190 ...
Fartyg: STORSKÄR
Bredd över allt 6,99 meter
Längd över allt 38,95 meter
Maskinstyrka 659 ind hkr
Reg. Nr.: 4882
Rederi: Waxholms Nya Ångfartygs AB
Byggår: 1908
Varv: Lindholmens Verkstad
Övrigt: 1908-04-04 Sjösatt.
1908-07 Levererad av Lindholmens Varv som Strängnäs Express till Strängnäs Nya Rederi AB, Strängnäs. Byggkostnad 148.000 kr (157.670 kr med alla tilläggskostnader).
1908-07-02 Lämnar Göteborg för leveransresan runt kusten mot Stockholm, dit man anländer 5 juli.
1908-07-11 Jungfruresa från Stockholm till Strängnäs. Man avgår från Stockholm kl. 16.00 och är framme i Strängnäs tre timmar senare.
1918 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs.
1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
1934 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm.
1939-04-26 Bogseras från Strängnäs till Stockholm. Upplagd i Stockholm.
1939-12-05 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 110.000 kr.
1940-05-30 Omdöpt till Storskär. Insatt på traderna Stockholm - Furusund - Marum - Backa och Stockholm - Furusund - Norrtälje.
1943 Flyttas till traden Stockholm - Arholma.
1952 Oljeeldning installeras.
1963 Trafikerar flera av traderna i norra och mellersta skärgården. Bland annat på Husarö- och Sandhamnstraderna som avbytarbåt för Norrskär och Waxholm.
1964 Övertas av det nya landstingsägda Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm. Genomgår en grundlig reparation.
1967-08-05 Får roderhaveri ca. kl.16.00 vid avgång från Laggarsviks brygga på Ljusterö. Man tappar styrförmångan och driver in i en brygga i närheten. Bogseras till Finnboda varv, Nacka för reparation. Ersätts av m/s Skarpö under reparationstiden.
1973-07-16 Gör en resa på traden Stockholm - Strängnäs - Stockholm med artistnamnet "Strängnäs Express". På Södra Björkfjärden vid färd tillbaka mot Stockholm upptäcker man Mariefred som fått propellerproblem efter en grundstötning. Man går till undsättning och övertar Mariefreds 200 passagerare. Man bogserar även Mariefred mot Stockholm. Vid Slagsta möter Mälardrott upp och övertar bogseringen. Storskär fortsätter sedan sin färd mot Stadshuskajen i Stockholm.
1976-11-06 Ångpannan lyfts ur av pontonkranen Lodbrok inför bytet vid Mälarvarvet, Stockholm.
1977-03 Den nya ånpannan, tillverkad av Bröderna Bäckman, lyfts in.
1977-05-06 Havererar vid Grinda på inturen mot Stockholm från Husarö/Möja. Allvarliga valvsänkningar i två av pannans tre eldrör vilket gör att fartyget blir manöverodugligt. Fartyget ersätts av Waxholm tills reparationen är klar.
1977-06 Åter i trafik till midsommar.
1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
1996-08-25 Vid anlöp av Strömkajen kl. 16.25 kör man rätt in i kajen. Sammanstötningen är så hård att ångpannan flyttar sig. Tas ur trafik i tre dagar för reparation.
1998-05-23 Pannan havererar vid färd genom Ramsösund. Upplagd i väntan på pannbyte.
1999-04 Pannbyte vid Oskarshamns varv, Oskarshamn.
2004 Ombyggd vid Strömkajen. Ny styrhytt.
2005-06-11 Uthyrd till Stiftelsen Skärgårdsbåten för en resa på traden Stockholm - Uppsala - Stockholm.
2005-08-21 När fartyget lämnat Gåshaga brygga på Lidingö vid 18.30-tiden kolliderar man med en fritidsbåt som inom några minuter sjunker. De två ombord på fritidsbåten räddas av andra fritidsbåtar och förs med lindrigare skador in till Gåshaga för vidare transport till sjukhus. Orsaken till olyckan tros vara att fritidsbåtsskepparn är bländad av kvällssolen samt har brustit i uppmärksamhet.
2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
2008-06-14 Gör en jubileumsresa på traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Stallarholmen - Stockholm med artistnamnet "Strängnäs Express".
2008-08-09 När man lämnar Strömkajen kl. 18.30 backar man på sightseeingbåten Delfin IV som kommer ut under Skeppsholmsbron på en tomtur till Strömkajen. Ingen person skadas, men Delfin IV ådrar sig plåt- och fönsterskador på styrbordssidan. På Storskär syns bara färgavskrap och man kan fortsätta sin tur mot Ramsöberg.
(Skärgårdsbåtar.se)