Caltex bensinstation i korsningen av Fridhemsgatan och Björneborgsgatan. Innehavaren hette Allan Sundbom.

2 comments

• Bensinstationsskyltar för bolaget Caltex (av Cal som i California och Tex som i Texas) kunde i Sverige ses vid vägarna från och med 1947. Sitt medelpadska regionkontor (vilket i praktiken blev för hela Norrland) hade man vid Järnvägsparken i Sundsvall (med enkla telefonnumret 2715). Sundsvalls Museums foto på macken här ovan är härligt tidstypiskt för det tidiga 1950-talet. Och mackinnehavare Sundbom var bland de första i riket att ha en frysbox för glasspinnar. Alla svenska Caltex skyltades 1967 tillbaka till ursprungsnamnet Texaco men heter från 1996 Preem.
  • Jag son till Allan Sundbom (med smeknamnet ”Mack-Allan i media)
    jobbade på bensinstationen
    alla somrar mellan 1955-64. I
    slutet av 50-talet kostade