History
-
R1 8275
R 8275
Rm
Kalk användes inom byggnadskonsten som bindemedel, under 1800-talet främst för murbruk men så småningom också för tillverkning av cement. Med en växande byggnadsindustri ökade transportbehoven. 1876 tog SJ fram en särskild vagntyp för kalktransporter.
Kalvagnar målades i allmänhet vita eller ljusgrå för att de ändå skulle bli dammiga av kalken.
För att underlätta lastning och lossning av kalkpulvret hade kalkvagnarna en fast ryggås på vagnsgolvet, öppningsbara takluckor av plåt och fällbara sidor. Transport av kalk i lös vikt på järnväg upphörde på 1950-talet. Vissa av vagnarna hamnade därefter i lokala soptåg. Vagn 8275 undgick detta öde och övertogs av Järnvägsmuseet direkt efter avslutad tjänst.
Antal tillverkade: 270
Lastförmåga: 10 ton
Produktion: 1886
- TillverkareGöteborgs Mekaniska verkstad
Relation
Classification
References
-
- LitteraturreferenserSJ:s jubileumsskrift 1856-1906, tredje bandet s 272
- LitteraturreferenserJärnvägsmuseum Del II Lok- och vagnhallen Tomteboda, Stockholm, 1946, s 54
- LitteraturreferenserSundström, Erik, Svenska godsvagnar Normalspår 1856-1956, Trafikverkets museer, 2010, s 159
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm00029
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedAugust 22, 2019
- Date updatedFebruary 26, 2022
- DIMU-CODE021028387710
- UUID37bef1dc-f59d-4724-b7e4-cd347ea74e48
- Tags