• Träskulpturen föreställer ett verkligt trevåningshus i  San Francisco. Den slitna framsidan är utsmyckad och har fönster, medan övriga sidor är enkla. På dörren sitter en affisch föreställande en mans ansikte och texten: ”We gonna fight them fashist  pigs”.
Här blir skulpturen av byggnaden ett historiskt vittne, ett monument över den amerikanska medborgarrättsrörelsens kamp för afroamerikaners rättigheter under 1960- och 70-talet. Konstverket berättar om den politiska Black Panther-rörelsen samt om byggnadens och San Franciscos förändring över tid.
Anders Åberg (1945–2018) var en svensk skulptör, tecknare och målare. Han är känd för sina träskulpturer av byggnader, som han benämner som husporträtt. Tillsammans med hustrun Barbro började han bygga upp friluftsmuseet Mannaminne i Nordingrå, Häggvik under 1980-talet. Det visar hans engagemang för kulturhistoria och samhälle. Han har även utfört en rad offentliga verk, bland annat på Arlanda flygplats.

San Francisco, Black Pantherkontor [Skulptur]