Grupp: K:I
Egentligen är det ett betsel och troligen ett skolbetsel från 1800-talet.
Betslet utgöres av: 1/ huvudlag, 2/ grimma, 3/ tränsbett och 4/ två par tyglar.
1/ Huvudl ...
Grupp: K:I
Egentligen är det ett betsel och troligen ett skolbetsel från 1800-talet.
Betslet utgöres av: 1/ huvudlag, 2/ grimma, 3/ tränsbett och 4/ två par tyglar.
1/ Huvudlaget består av:
a/ nackstycke, 35 mm brett, med dubbla stroppar.
b/ sidstycken, 20 mm breda, varje med två söljor.
c/ käkrem, 19 mm bred, med en sölja.
d/ pannrem, 22 mm bred, rörlig.
2/ Grimman består av:
a/ sidstycken, 20 mm breda.
b/ nosrem, med 27 mm bredd på mitten, med två ringar, 40 mm i diam, samt ett söljstycke med en stropp
3/ Tränsbettet består av:
a/tvådelat bett, med 14 cm bredd mellan tygelringarna.
b/ tygelringar, 7,5 cm i diam.
4/ Tyglarna
det finns två par tyglar, 20 mm breda, hopspända i tygelringarna. Ej hopsydda med varandra. Ett par trasig.
About the object
about
Grupp: K:I
Egentligen är det ett betsel och troligen ett skolbetsel från 1800-talet.
Betslet utgöres av: 1/ huvudlag, 2/ grimma, 3/ tränsbett och 4/ två par tyglar.
1/ Huvudlaget består av:
a/ nackstycke, 35 mm brett, med dubbla stroppar.
b/ sidstycken, 20 mm breda, varje med två söljor.
c/ käkrem, 19 mm ...
Grupp: K:I
Egentligen är det ett betsel och troligen ett skolbetsel från 1800-talet.
Betslet utgöres av: 1/ huvudlag, 2/ grimma, 3/ tränsbett och 4/ två par tyglar.
1/ Huvudlaget består av:
a/ nackstycke, 35 mm brett, med dubbla stroppar.
b/ sidstycken, 20 mm breda, varje med två söljor.
c/ käkrem, 19 mm bred, med en sölja.
d/ pannrem, 22 mm bred, rörlig.
2/ Grimman består av:
a/ sidstycken, 20 mm breda.
b/ nosrem, med 27 mm bredd på mitten, med två ringar, 40 mm i diam, samt ett söljstycke med en stropp
3/ Tränsbettet består av:
a/tvådelat bett, med 14 cm bredd mellan tygelringarna.
b/ tygelringar, 7,5 cm i diam.
4/ Tyglarna
det finns två par tyglar, 20 mm breda, hopspända i tygelringarna. Ej hopsydda med varandra. Ett par trasig.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».