Fartyg
History
-
-
Tillverkad av LM Ericsson Sverige i samarbete med Bofors. Ekoradioanläggningen beställdes av Marinförvaltningen 1942 då slutligt framtagande skedde. Ericsson stod för sändare, mottagare, signalbehandling och presentationsutrustning. Bofors stod för framtagning av antenner med tillhörande vridutrustning.
Användning: Ekoradioantennen har varit lodrätt placerat i pansarskeppet Sveriges mast. Antennen har använts för eldledning. Antennen har placerats så att långsidan med de två mottagarna varit nedåt medan långsidan med sändaren varit riktad uppåt. Vid fartygsinstallationen monterades antennen på befintlig vridbar märs. Antennstrukturen är en pansarskeppsversion. Därtill finns versioner för landbaserad ekoradio, och jagare. Dessa tre typer benämndes dock samtliga ekoradio typ 1. Landbaserade ekoradioanläggningar för kustartilleriet konstruerades likaså men betecknades ekoradioanläggning 1 B. Med antennen kunde registrering av målavstånd ske med en distans av upp till 10 kilometer. Radarräckvidden översteg dock sällan mer än 8 kilometer mot ytmål beroende på att den stora våglängden medförde ogynnsam vågutbredning. Akustisk information erhölls med hjälp av den i mottagarutrustningen ingående hörtelefonen. Genom avlyssning med tillhörande lyssningsutrustning kunde man bilda sig information om målavstånd och målfart med mera genom ekotolkning. Varje hörbar ton motsvarade ett visst avstånd och om flera toner hördes inom lobbredden innebar detta flera mål. Ett urskiljande av tonhöjd kunde då ge en grov uppskattning om målavståndet. Radiooperatörens hörselegenskaper var dock av stor betydelse för precisionen på avlyssningen. Ekoradioanläggningen använde sig av den så kallade interferensmetoden vilket innebar kontinuerlig sändning och mottagning och som därmed krävde minst två antenner, en sändarantenn och en mottagarantenn.
-
Produktion
- Tillverkare Telefonaktiebolaget L M Ericsson Stockholm
-
Proveniens
- Fartyg SVERIGE (1915)
-
Annat - 1940 — 1949 (1940-tal.)
-
Classification
References
-
- Inventariebilaga Ja
- Hänvisning För vidare information se Elfhag, Eric: "Sveriges första radar - ett viktigt FFU [1]-projekt för något mer än 50 år sedan", i Tidskrift i Sjöväsendet, nr 4 1998. Kungliga Örlogsmannasällskapet.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier MM 23211
- Part of collection Marinmuseums föremål
- Owner of collection MARINMUSEUM
- Institution Marinmuseum
- Date published August 15, 2014
- Date updated March 12, 2024
- DIMU-CODE 011024818057
- UUID d8f0a4ff-2728-4e6f-9ff9-ca6edac81c57
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».