• Kronobergs läns sanatorium, alt. Växjö sanatorium Lugnet, började byggas 1912 och stod klart 1914. Under 1930-talet utökades verksamheten vid sanatoriet men i och med botemedlet mot TBC på slutet av 1940-talet, började verksamheten avvecklas, för att slutligen läggas ner 1962.
På 1980-talet genomfördes stora renoveringar av byggnaden och på 1990-talet flyttade Växjö Waldorfskola in i det tidigare sanatoriet. 2003 genomfördes en ny ombyggnation när skolan flyttade ut och det gamla sanatoriet blev en lägenhetsbyggnad.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Kronobergs läns sanatorium, alt. Växjö sanatorium Lugnet, började byggas 1912 och stod klart 1914. Under 1930-talet utökades verksamheten vid sanatoriet men i och med botemedlet mo...

Bildtext: Sanatorium. Lugnet, Växjö.Flygfotosamlingen913/1961