• Nottebäcks kyrka - 1831 började man bygga den nya kyrkan efter ritningar av murarmästare Johan Abraham Wilelius, Stockholm.
Kyrkan uppfördes i tidens rådande empirestil. Under nybyggets gång revs den gamla kyrkan. Sten från denna användes delvis till den nya kyrkan.
1837 var kyrkan färdig för invigning. Biskop Esaias Tegnér som i hög grad varit en drivande kraft till den nya kyrkans uppförande, förrättade invigningen den 20 augusti 1837.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Nottebäcks kyrka - 1831 började man bygga den nya kyrkan efter ritningar av murarmästare Johan Abraham Wilelius, Stockholm. Kyrkan uppfördes i tidens rådande empirestil. Under nyb...

Bildtext: Flygfoto över Nottebäcks kyrka.Äkta fotografiEnsamrätt & Foto: AB Flygtrafik, Dals Långed.Frigiven av Försvarsstaben D 2272.