• När Esaias Tegnér 1824 utnämndes till biskop i Växjö stift blev han också kyrkoherde i Gårdsby prebendepastorat. I församlingen fanns en relativt stor medeltida kyrka som inte helt oväntat skulle ersättas av en ny under Tegnérs biskopstid. Den gamla kyrkan var belägen nordväst om den nuvarande.
Beslut om nybyggnad togs 1828 och kyrkan uppfördes 1833-35 av byggmästare S Sjöholm från Söraby efter ritningar av Jacob Wilhelm Gerss. Kyrkan invigdes 1837 av biskop Tegnér.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

När Esaias Tegnér 1824 utnämndes till biskop i Växjö stift blev han också kyrkoherde i Gårdsby prebendepastorat. I församlingen fanns en relativt stor medeltida kyrka som inte helt...

Bildtext: Gårdsby kyrka.FlygfotosamlingenD 2082