• Nuvarande stenkyrkan i Ör har en lång tillkomsttid. Långhuset är sannolikt från senmedeltiden. Koret tillkom under 1600-talet och sakristian under sent 1700-tal.
Tornet i väster uppfördes i början av 1800-talet och präglas av samtidens nyklassicistiska arkitektur .
1985 möjliggjordes genom en privat donation en ny altarutformning i form av en mosaik av konstnären Sven Ljungberg, Ljungby. Den har som motiv: Nattvardens instiftelse.
    Photo: Lilljeqvist, Olle / Kulturparken Småland / Smålands museum

Nuvarande stenkyrkan i Ör har en lång tillkomsttid. Långhuset är sannolikt från senmedeltiden. Koret tillkom under 1600-talet och sakristian under sent 1700-tal. Tornet i väster u...

Bildtext: Örs kyrka. Interiör.FlygfotosamlingenB.A. 2/1985