• Orig. text: Denna bild av hur CVM:s verkstadsområde såg ut 1973 skiljer sig markant åt i förhållande till den 50 år äldre bilden, se LELa65. Det är även intressant att se de ganska stora förändringar som skett sedan bilden togs i mitten av 1970-talet. Bildens skärning i vänsterkanten är gjord för den skulle kunna avhemligas när den publicerades första gågnen 1973. Följande större ny- och tillbyggnader har skett fram till 1999 Teknikhuset, AvioComp, Materialteknik, Godsterminalen, Panncentralen, Instruments personalbyggnad, TN-huset, Mekanikunderhålls teknikkontor, verkstäder, kallförråd och apparatprovhus samt kompressorhus, A- och C-hallens samt Tillverkningens verkstäder och kontors tillbyggnader. Under samma tid har följande äldre byggnader skattat åt förgängelsen: Gamla kansliet, Materialtekniks labb i byggnad 7, Emballageförrådet, Vattentornet, Motorprovhus byggnad 30, hela Nya verkstaden byggnad 24 samt diverse baracker och förråd.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
    Photo: Forslind, Niklas / Bild Linköping (Upphovsrätt)
  • Orig. text: Denna bild av hur CVM:s verkstadsområde såg ut 1973 skiljer sig markant åt i förhållande till den 50 år äldre bilden, se LELa65. Det är även intressant att se de ganska stora förändringar som skett sedan bilden togs i mitten av 1970-talet. Bildens skärning i vänsterkanten är gjord för den skulle kunna avhemligas när den publicerades första gågnen 1973. Följande större ny- och tillbyggnader har skett fram till 1999 Teknikhuset, AvioComp, Materialteknik, Godsterminalen, Panncentralen, Instruments personalbyggnad, TN-huset, Mekanikunderhålls teknikkontor, verkstäder, kallförråd och apparatprovhus samt kompressorhus, A- och C-hallens samt Tillverkningens verkstäder och kontors tillbyggnader. Under samma tid har följande äldre byggnader skattat åt förgängelsen: Gamla kansliet, Materialtekniks labb i byggnad 7, Emballageförrådet, Vattentornet, Motorprovhus byggnad 30, hela Nya verkstaden byggnad 24 samt diverse baracker och förråd.
Bakgrund: 1911 flögs det för första gången på den gamla exercisheden på Malmen. 1912 satte Carl Cederström upp en civil flygskola. 1913 förlade armén sin flygavdelning till Malmen. 1915 uppfördes de första verkstäderna för reparation och underhåll av flygmateriel och sedan även tillverkning av flygplan. Samtidigt sattes ett eget kompani upp under Ing 1 - Flygkompaniet där verkstadsdelen benämndes tygverkstäder. Flygkompaniet var fram till 1926 i princip hela flygvapnet och landets flygindustri samtidigt som underhåll av flygplan och materiel utfördes. Detta gällde även efter det att flygvapnet bildats 1926 och tygverkstäderna blev Centrala Flygverkstaden Malmslätt, CVM. Förbandsverksamheten blev då F3.
    Photo: Forslind, Niklas / Bild Linköping (Upphovsrätt)

Orig. text: Denna bild av hur CVM:s verkstadsområde såg ut 1973 skiljer sig markant åt i förhållande till den 50 år äldre bilden, se LELa65. Det är även intressant att se de ganska...

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to