• Bilden föreställer Monica Caldaras på sitt arbete. Monica kom senare att bli kontaktlärare för romska barn i Malmö år 1974. Hon var en av de första romska hemspråkslärarna i Norden och har även arbetat som tolk. År 1998 blev hon föreståndare för Romska Kulturcentret i Malmö som håller utställningar, driver ett bibliotek samt arbetar med radioprogram, föreläsningar, sång och musik. 2013 tilldelades hon Mickelpriset för att i ”fem decennier outtröttligt berättat både för barn och vuxna om romernas historia, kultur och sagoskatt.
    Photo: Lundkvist, Berne / Romska Kulturcentret i Malmö

Bilden föreställer Monica Caldaras på sitt arbete. Monica kom senare att bli kontaktlärare för romska barn i Malmö år 1974. Hon var en av de första romska hemspråkslärarna i Norden...