1
2
100
Tvåsitsig elhybridbil, seriehybrid som drivs med elmotorer, byggd i fem exemplar. Batteriet är placerat bakom stolarna och laddning sker med en bensinmotordriven generator som sitter fram. Motorn har katalysator och går i ett konstant varvtal vid laddning. Glasfiberarmerad plastkaross med vridbara dörrar på ett chassi av höghållfast stål för krocksäkerhetens skull. Bilen har vridbara dörrar utåt- uppåt med ellåsning. Frontrutan är specialtillverkad i Norge, vissa inredningsdetaljer är inköpta, stolarna från tyska Recaro och bakrutan från Saab. Strålkastarna är projektorlampor. Skivbromsar, Sharper fälgar och Eberspächer värmeanläggning. 12 volt startbatteri (saknas). BMW fyracylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor för blyfri bensin Toppfart cirka 150 km/timmen. Körsträcka vid batteridrift 5 - 7 mil, med bensinmotorladdning 60 mil. Batterivikt 130 kg, kapacitet 17,3 kW/h, spänning 288 volt. Laddningstid 7 timmar Pris 220 000 kr + moms
Photo: Okänd / Tekniska museet
Tvåsitsig elhybridbil, seriehybrid som drivs med elmotorer, byggd i fem exemplar. Batteriet är placerat bakom stolarna och laddning sker med en bensinmotordriven generator som sitter fram. Motorn har katalysator och går i ett konstant varvtal vid laddning. Glasfiberarmerad plastkaross med vridbara dörrar på ett chassi av höghållfast stål för krocksäkerhetens skull. Bilen har vridbara dörrar utåt- uppåt med ellåsning. Frontrutan är specialtillverkad i Norge, vissa inredningsdetaljer är inköpta, stolarna från tyska Recaro och bakrutan från Saab. Strålkastarna är projektorlampor. Skivbromsar, Sharper fälgar och Eberspächer värmeanläggning. 12 volt startbatteri (saknas). BMW fyracylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor för blyfri bensin Toppfart cirka 150 km/timmen. Körsträcka vid batteridrift 5 - 7 mil, med bensinmotorladdning 60 mil. Batterivikt 130 kg, kapacitet 17,3 kW/h, spänning 288 volt. Laddningstid 7 timmar Pris 220 000 kr + moms
Photo: Okänd / Tekniska museet
Accept license and download photo